Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Approach-constrained Grasp Synthesis and Interactive Perception for Rigid and Deformable Objects

Tid: Ti 2025-06-10 kl 14.30

Plats: D3, Lindstedtvägen 9

Videolänk: https://kth-se.zoom.us/j/68663108750

Språk: Engelska

Ämnesområde: Datalogi

Respondent: Zehang Weng , Robotik, perception och lärande, RPL

Opponent: Associate Professor Tucker Hermans, University of Utah, Salt Lake City, UT, USA

Handledare: Danica Professor, Collaborative Autonomous Systems

Exportera till kalender

QC 20250514

Abstract

Denna avhandling introducerar metoder för två robotuppgifter: grepp-syntes och manipulering av deformerbara objekt. Dessa uppgifter är sam-mankopplade genom interaktiv perception, där robotar aktivt manipulerar objekt för att förbättra sensorisk feedback och uppgiftsutförande. Att uppnå ett kollisionsfritt, framgångsrikt grepp är avgörande för efterföljande interak-tion, medan effektiv manipulering av deformerbara objekt breddar verkliga tillämpningar. För robotisk greppsyntes tar vi oss an utmaningen med tillvägagångssätt-begränsat grepp. Vi introducerar två metoder: GoNet och CAPGrasp. GoNet lär sig en gripsamplare som genererar gripposer med inflygningsriktningar som ligger i en vald diskretiserad bin. CAPGrasp, däremot, möjliggör sampling i ett kontinuerligt utrymme utan att kräva explicita tillvägagångssättsanvisningar i inlärningsfasen, vilket förbättrar greppets framgångsfrekvens och ger mer flexibilitet för att införa begränsningar för tillvägagångssätt.

För robotmanipulering av deformerbara föremål fokuserar vi på att manipulera deformerbara påsar med handtag - en vanlig mänsklig aktivitet. Vi föreslår först en metod som fångar scenens dynamik och förutsäger framti-da tillstånd i miljöer som innehåller både stela sfärer och en deformerbar påse. Vårt tillvägagångssätt använder en objektcentrerad grafrepresentation och ett ramverk för kodare-avkodare för att förutsäga framtida graftillstånd. Dessutom integrerar vi en aktiv kamera i systemet, och tar uttryckligen hänsyn till rörelsens regelbundenhet och struktur för att koppla ihop kameran med manipulatorn för effektiv utforskning. För att ta itu med det vanliga problemet med databrist i båda domänerna utvecklar vi också simuleringsmiljöer och föreslår kommenterade datauppsättningar för omfattande benchmarking. Experimentella resultat på både simulerade och verkliga plattformar visar effektiviteten hos våra metoder jämfört med etablerade baslinjer.

urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kth:diva-363359