Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Erosion-deposition and fuel retention on plasma-facing components in fusion reactors

Tid: On 2025-02-05 kl 10.00

Plats: F3 (Flodis), Lindstedtsvägen 26 & 28, Stockholm

Videolänk: https://kth-se.zoom.us/j/64462920278

Språk: Engelska

Respondent: Laura Dittrich , Elektromagnetism och fusionsfysik

Opponent: Associate professor Thomas Morgan, DIFFER & Eindhoven University of Technology, Netherlands

Handledare: Professor Per Brunsell, Elektromagnetism och fusionsfysik; Ph. D. Per Petersson, Elektromagnetism och fusionsfysik; Professor emeritus Marek Rubel, Elektromagnetism och fusionsfysik, Department of Physics and Astronomy, Ångström Laboratory, Uppsala University

Exportera till kalender

Abstract

Forskning kring utveckling av fusionskraft har många vetenskapliga och tekniska utmaningar. Plasma-materialväxelverkan är nödvändig för energi- och partikelflöde men innebär samtidigt risker för plasmaexponerade material och påverkar plasmats renhet och prestanda. Den så kallade första väggen måste kunna motstå höga energi- och partikelflöden utan att kräva frekvent underhåll. Därför är plasma-materialväxelverken avgörande för fusionsreaktorers prestanda, driftsäkerhet och ekonomi. Denna avhandling fokuserar på bränsleansamling samt erosions- och depositionsmekanismer, och utvärderar plasma-väggväxelverkan genom studier av komponenter från JET-tokamaken med helt metallisk, ITER-liknande vägg (JET-ILW). Därtill studeras effekterna på prestanda hos diagnostiska speglar i fusionsmiljö.

Arbetet omfattar den första studien av de beryllium-belagda beklädnadsplattorna för den inre väggen (inner wall cladding tiles) från JET, den visar mekanismer för hur beryllium (Be) flagnar och fastställer en undre gräns för deuterium (D)-ansamling i dessa plattor. Dessa fynd stöder en extrapolerad uppskattning av den globala bränsleansamlingen i JET-ILW för plasmaexponerade komponenter (PFC), vilket är relevant inför den kommande D-T-driften, med en total ansamling av 4,19 ⋅ 1023 D-atomer (0,19 % av det insprutade D-bränslet) efter ILW-3-kampanjen. Avhandlingen inkluderar en undersökning för att förbättra jämförbarheten mellan bränsleansamlingsstudier för JET PFC. Studier på Be-limiters och volfram (W)-divertorplattor möjliggjorde en detaljerad analys av avsatta element, som bekräftar generellt låg bränsleretention och påvisar H-D-utbyte på ytor efter användning av väte under ILW-2-kampanjen. En omfattande analys av ansamlade gaser i PFC visar att kväve (N) bibehålls under JET-driften, med ansamlingsnivåer som korrelerar med N-injektionsmängderna. Dessutom påträffades spårmängder av injicerade gaser på PFC-ytorna, medan ansamling av kol (C) var låg, vilket bekräftar frånvaron av direkta C-källor i JET-ILW. Denna omfattande analys av JET PFC förbättrar förståelsen av materialmigration och bränsleansamling i JET-tokamaken med ILW.

Avhandlingen undersöker vidare hur fusionsmiljöer påverkar diagnostiska speglars prestanda. I experiment med jonbestrålning jämfördes enkristallina och polykristallina molybden (Mo)-speglar, där endast små prestandaskillnader observerades. Effekterna av W och, för första gången, bor (B) på speglarnas reflektivitet utvärderades, med resultat som indikerar betydande prestandarisker från avlagringar, särskilt från B i kortvågsområdet. Laboratoriestudier kopplar ytskador till bränsleretention, och ett unikt in situ-experiment i JET med förskadade Mo-speglar introduceras för att bedöma retention under driftsförhållanden.

urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kth:diva-358303