Ungas demonstrationer inspirerade av Greta Thunberg har pågått i en rad länder de senaste månaderna, bland annat tidigare i mars i Hamburg, Tyskland. (Foto: Daniel Reinhardt/TT)

Forskare stödjer ungas klimatprotester

Publicerad 2019-03-14

Hallå där, Elina Eriksson, biträdande lektor i Människa-datorinteraktion med inriktning mot hållbarhet och en av flera forskare från KTH som ska delta i en global demonstration för klimatfrågan på fredag. Varför det?
– Det är viktigt för mig att stötta de elever och studenter som strejkar. De har helt rätt, vi måste göra mer för att minska våra utsläpp av koldioxid.

Elina Eriksson, forskare i medieteknik.

Över 1500 manifestationer världen över planeras att genomföras på fredag under vinjetten Fridays for future, med ursprung i svenska klimataktivisten Greta Thunbergs skolstrejk för klimatet.

– Det är dessa unga människor som kommer drabbas av vår oförmåga att agera i rätt riktning. Jag har själv barn, så jag demonstrerar också för deras skull, för deras framtid, säger Elina Eriksson , som kommer att vara med på manifestationen i Stockholm.

Vad hoppas du att ni ska uppnå?
– Att politiker och beslutsfattare hörsammar denna unga generation och vågar fatta modiga beslut som kan skynda på samhällsomställningen. Det räcker inte med att vi som individer minskar våra utsläpp, vi måste också göra det på lokal, regional och global nivå, i alla samhällssektorer.

Sveriges klimatforskare stödjer skolstrejk

270 klimatforskare från svenska universitet, varav ett 20-tal från KTH, ställer sig bakom kraven vid fredagens klimataktion. Ungdomarna tar ställning i en av mänsklighetens största frågor och förtjänar respekt, skriver de på DN Debatt .

Greta Thunberg hänvisar ofta till forskare i kontrast till hur politiker agerar i klimatfrågan – har klimatforskningen fått draghjälp av hennes engagemang?
– Det är möjligt men mest tror jag att hon belyser det som verkligen har saknats, idéer om hur vi ställer om. Det är inte så att hon målar ut en väg, utan hon belyser att ingen målar ut en väg. Ingen gör tillräckligt av dem som har makt att fatta beslut kring stora samhällsfrågor.

Hur tänker du kring hennes inflytande i klimatfrågan?
– Det finns en stor orättvisa i hur klimatförändringarna drabbar mänskligheten – de som drabbas hårdast är inte de som släpper ut mest. Det finns också en orättvisa i att problemen skjuts framför oss till de som är unga idag, eller ofödda. Greta ger en röst till alla dessa. Det finns många som demonstrerat eller manifesterat för klimatet före henne, men hennes rakryggade budskap är starkt – hon är en förebild med sitt mod.

Forskare som demonstrerar – hur går det att kombinera de två rollerna tycker du?
– För mig är det inte helt självklart att man som forskare ska demonstrera – men samtidigt, om jag vet att läget är akut, att forskningen visar att vi måste agera nu, ska jag inte delta i att kommunicera detta?

Berättat för: Christer Gummeson

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se