Vicerektor Stefan Östlund och franska ambassaden fyllde F1:an med forskare och näringslivshöjdare från hela Europa. Elektrifieringen av transporter kan vara nästa industriella revolution.

Högnivåmöte på KTH planerar för att alla transporter elektrifieras

Publicerad 2018-12-03

– Vi är några år före revolutionen då alla transporter elektrifieras. Ungefär som inför övergången från propellerplan till jetmotorer eller som strax före då alla mobiltelefoner blev smarta telefoner. Plötsligt bara händer det.

Det säger Stefan Östlund, KTH:s vicerektor för globala relationer och tillsammans med franska ambassaden initiativtagare till seminariet ”Green Batteries: Innovation for today and tomorrow”.

Stefan Östlunds närtidsspaning om en industriell revolution bekräftas av intresset för seminariet. Drygt 450 företagsledare, finansiärer, styrelseproffs, forskare, ministrar och diplomater fyllde Alfvénsalen på KTH nyligen.

Professor Kristina Edström, verksam på Uppsala universitet och vinnare av KTH:s stora pris 2018, är inne på liknande tankegångar.

– Det finns en medvetenhet nu i samhället att ta emot elbilen. Det handlar om ren luft, mindre koldioxid och klimatet, säger hon.

Kristina Edström, Sveriges ledande internationella batteriforskare, pratar spetsforskning med seminariedeltagare.

Kristina Edström leder EU:s forskningssatsning Flagship Battery 2030+, där Sverige och Frankrike bidrar aktivt. På mötet modererade hon seminariets paneldiskussion om spetsforskning.

­– Industriellt handlar det om konkurrenskraft gentemot Kina och USA. Europa har legat långt framme inom forskning. Men vi ligger efter i tillämpningar och produktion. Det ska vi ta igen nu. Det är en strategisk fråga. Den som har koll på batterierna har också koll på tillämpningarna, säger Kristina Edström.

Kristina Edström ger exempel från Kina där de först tar fram ett bra batteri och sen tar fram bussen batteriet ska sitta i.

Enligt Kristina Edström har Sverige forskningen, företagen och den politiska intentionen att bygga det så kallade ekosystem som behövs för elektrifieringen av transporter.

– Vi har universiteten, gruvor, infrastrukturföretag som ABB, fordonstillverkare som Volvo och Scania. Och nystartade företaget Northvolt som ska utveckla och tillverka hållbara battericeller inom bara några år.

Seminariet är betydelsefullt för KTH som har hög kompetens inom batterier, elektrisk fordonsdrivsystem, elsystem och transporter. Stefan Östlund betonar också den franska ambassadens roll för det välbesökta seminariet:

– KTH har en lång tradition av samarbeten med franska ambassaden. Den stärks i och med det avtal om franskt-svenskt samarbete för innovation och gröna lösningar som Frankrikes president Macron och Sveriges statsminister Stefan Löfvén signerade för ett år sen.

Mötet i Alfvénsalen var uppbyggt kring tre paneler. Den strategiska rollen för hållbar europeisk batteriproduktion. Batterier som ny industriell revolution. Och till sist, vad händer härnäst, en översikt av den senaste forskningen om batterier.

– ’Yes we do Batteries in Europe’ sammanfattade Bo Normark från InnoEnergy i sina avslutningsord något som nog alla uppfattade som seminariets viktigaste budskap, säger Stefan Östlund.

Bland deltagarna fanns representanter från EU-kommissionen, European investment bank, Morgan Stanley, BNP Paribas, Handelsbanken, ABB, Bombardier, Husqvarna Volvo, Vattenfall, Renault, Scania, Boliden, Keolis och många fler.

Text: Mats Paulsen