KTH klättrar i QS-ranking

Publicerad 2019-02-27

KTH rankas på 36:e plats i världen inom Engineering & Technology i QS World University Rankings – ett avancemang med fem placeringar jämfört med senaste mätningen. Sammantaget når KTH sitt bästa resultat någonsin på rankingen med åtta ämnen bland de 50 främsta.

Per-Anders Östling, rankingexpert.

– Ett mycket positivt resultat. Det visar att det finns flera ämnen på KTH som har den synlighet och det genomslag i vetenskapssamhället som krävs för att hävda sig i denna typ av mätningar, säger Per-Anders Östling , KTH:s rankingexpert.

Förklaringen till avancemanget är bättre värden inom de båda ryktesmätningarna Academic Reputation och Employers Reputation, och för indikatorerna medelantalet citeringar och H-index (ett mått på citeringar).

Inom ämnesrankingen har KTH tre nya ämnen som för första gången rankats bland topp 50, Statistics & Operational Research (39), Computer Science & Info Systems (41) och Matematik (44). Därmed har KTH sammanlagt åtta ämnen bland de 50 främsta.

Av de totalt 15 ämnen som KTH är rankat i har nio förbättrat sin placering, de sex andra har samma position som tidigare.

Senaste tiden har KTH tappat i flera rankingar – är detta en vändning vi ser?
– Svårt att säga. I rankingar får man räkna med skiftningar sett till resultat, då skillnaden mellan olika lärosäten i realiteten är mindre än vad som framgår av en rankinglista.

Enligt Per-Anders Östling hårdnar konkurrensen om framskjutna placeringar på världsrankingen.

– På många håll i världen satsats stora resurser på att få fram eller stärka redan befintliga elituniversitet. Några motsvarande satsningar förekommer inte i Sverige och medför på sikt att svenska universitet kommer att tappa i denna typ av mätningar.

Text: Christer Gummeson

Fakta: QS World University Rankings

KTH:s placeringar inom ämnesranking:

Topp 50

• Electrical Engineering: 19
  • Architecture / Built Environment: 23
  • Mechanical Engineering: 26
  • Materials Science: 26
  • Statistics & Operational Research: 39
  • Computer Science & Info Systems: 41
  • Civil & Structural Engineering: 43
  • Mathematics: 44