Storslam för KTH-innovationer

Beatrice Ionascu och Dora Palfi på Imagilabs, ett av företagen som får finansiering av Vinnova.

NYHET

Publicerad 2019-03-15

När myndigheten Vinnova nu offentliggör vilka företag som precis fått finansiering i utlysningen "Innovativa startups" står det klart att tolv av sammanlagt 98 bolag kommer från KTH. Sammanlagt 613 bolag sökte pengar, och 515 lyckades alltså inte ta sig hela vägen.

Utlysningen "Innovativa startups" har riktat sig till små och nystartade bolag som behöver finansiering för att utveckla sina nyskapande, hållbara lösningar med marknadspotential. Tanken är att företagens tjänster och produkter ska bidra till Sveriges utveckling och konkurrenskraft. Projekten får upp till 300 000 kronor vardera för att ta fram prototyper samt utveckla affärsmodellen och strategier för att skydda företagets nya lösning.

KTH Innovation har stöttat samtliga tio uppstartsföretag.

– Vi vet sedan länge att KTH:s forskare och studenter startar bolag med stor potential. Att hela tolv av 98 bolag kommer direkt från vår innovationsstödsprocess betyder att det inte bara är vi som tycker de har potential. Konkurrensen är stenhård och alla bolag söker finansiering i nationell konkurrens med företag från hela Sverige, även utanför akademin. Jag är jättestolt och glad över resultatet, säger Lisa Ericsson, chef för KTH Innovation.

Utlysningen "Innovativa startups" är tvådelad. Redan nu kan de tolv KTH-bolagen som varit framgångsrika i steg 1 söka ytterligare upp till 900 000 kronor i en andra fas. Sista ansökningsdag för detta är den nionde april, och beslut fattas sedan 29 maj.

Här är de tolv framgångsrika uppstartsföretagen med KTH-bakgrund:

Imagilabs: Företaget utbildar ungdomar att programmera genom kreativitet och samarbete. I en värld där tekniska produkter och leksaker främst tilltalar pojkar genom dess design går Imagilabs mot strömmen med produkter designade av, med och för tjejer.

Labtrino: Bolaget utvecklar ett intelligent vattenmätarsystem för lägenheter som möjliggör individuell mätning på ett kostnadseffektivt sätt.

Hagnesia: Har skapat en effektiv generator som klarar av att omvandla rörelseenergi till elektrisk ström redan vid låga hastigheter.

Lokatts hållbara extremåkarhjälm.

Lokatt: Lokatt Helmets ger alla extremåkare som aktivt tar ställning för en hållbar värld och samtidigt har höga krav på utrustningen en möjlighet att göra ett miljösmart val. Detta utan att kompromissa om säkerheten. Lokatt tillverkar en hjälm tillverkad av biobaserade material med kompromisslös prestanda.

Royal Schedule: Tillhandahåller ett molnbaserat schemaläggningssystem som med hjälp av sofistikerade algoritmer automatiserar schemaläggningsarbetet.

Health Support Sweden/Provement: Bolaget har utvecklat en tjänst för behandling av barnfetma. Den består av uppkopplade enheter som samlar in relevant data för analys och visualisering via ett gränssnitt. Företagets produkt vänder sig både till patienter och vårdgivare.

RELOX Robotics: Företaget utvecklar uppgiftsspecifika autonoma robotar för att hjälpa företag att bli mer effektiva och hållbara.

Consecio: Utvecklar en app som ger användarna möjligheten att på ett ögonblick dela kontaktinformation, tagga och organisera sin telefonbok i mobilen.

SKOPAS: Snabbladdar din portabla laddare (powerbank) på tio minuter. Perfekt för de som glömt göra detta och ofta befinner sig på resande fot utan tillgång till elnätet.

Checheza: Skapar digitala utbildningsspel för den afrikanska marknaden genom att aggregera högkvalitativa spel från partners på egen plattform och anpassa dem för lokala behov. Chechezas mål är att barn i utvecklingsländer lär sig läsning, skrivning och matte i sin egen takt, på sina föräldrars smartphones, som ett effektivt komplement till skolan.

Tntor: Hjälper högskole- och universitetsstudenter genom tuffa tentaperioder genom att sortera tidigare tentor baserat på ämne och svårighetsgrad.

Urban Oasis: Ett foodtech-företag som bidrar till en hållbar matkedja genom att använda tomma lokaler och ytor i städer för hydroponisk odling.

Text: Peter Ardell

För mer information, kontakta Lisa Ericsson på lisaeric@kth.se.