Överlever högskolan globala nätkurser?

Hösten 2011 gav Sebastian Thrun och Peter Norvig en kurs över nätet som lockade 160 000 studenter från 190 länder. Det var då den riktiga internetrevolutionen började för högskolan. I andra branscher har nätet skapat omstruktureringar och lett till nedläggningar. Hur kommer svenska lärosätens framtid påverkas av globala kostnadsfria kurser på nätet? Och vad betyder tillgången på nätkurser för studenter och lärare?

Diskutera på Twitter
# nätkurser

Seminariet ”Överlever högskolan globala nätkurser?” den den 22 maj på KTH gav tre perspektiv på nätkurser:

• Hot och möjligheter i en global marknad för högre utbildning.

• Nätbaserade läromedel för bättre traditionell undervisning.

• Nya utmaningar för upphovsrätten vid kurser på nätet.

Tid och plats: Evenemanget har redan varit.

-------------------------------------------------------------

13.15 Inledning av Peter Gudmundson, rektor KTH

13.25 Välkomnande till seminariet av Stefan Östlund, skolchef KTH skola för elektro- och systemteknik

13.30 Vilka av oss blir kvar, vilka försvinner? Per Ödling, professor, Lund tekniska högskola