Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Överlever högskolan globala nätkurser?

Hösten 2011 gav Sebastian Thrun och Peter Norvig en kurs över nätet som lockade 160 000 studenter från 190 länder. Det var då den riktiga internetrevolutionen började för högskolan. I andra branscher har nätet skapat omstruktureringar och lett till nedläggningar. Hur kommer svenska lärosätens framtid påverkas av globala kostnadsfria kurser på nätet? Och vad betyder tillgången på nätkurser för studenter och lärare?

Twitter

Diskutera på Twitter
# nätkurser

Seminariet ”Överlever högskolan globala nätkurser?” den den 22 maj på KTH gav tre perspektiv på nätkurser:

  • Hot och möjligheter i en global marknad för högre utbildning.

  • Nätbaserade läromedel för bättre traditionell undervisning.

  • Nya utmaningar för upphovsrätten vid kurser på nätet.
     

Tid och plats: Evenemanget har redan varit. 

-------------------------------------------------------------

Program

13.15 Inledning av Peter Gudmundson, rektor KTH

13.25 Välkomnande till seminariet av Stefan Östlund, skolchef KTH skola för elektro- och systemteknik

13.30 Vilka av oss blir kvar, vilka försvinner? Per Ödling, professor, Lund tekniska högskola

13.50 Flipping the Classroom in Sweden   David Black-Schaffer, universitetslektor, Uppsala universitet

14.30 Paus

14.50 Upphovsrätt vid digital utbildning   Sanna Wolk, docent, universitetslektor, Uppsala universitet

15.10 Panel med talarna, frågor från publik; Moderator: Christer Norström, professor, vd SICS 

16.00 Avslut följt av mingel
 

Arrangörer och kontaktpersoner

Sverker Janson, SICS  och Gunnar Karlsson, KTH

Seminariet ges i samarbete med:

   
Tillhör: Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)
Senast ändrad: 2017-05-30