Till innehåll på sidan

Elina Kabir – jobbar för hållbart resande

Redan i gymnasiet fattade Elina Kabir intresse för storslagna, tekniska lösningar – någonting hon tagit med sig i sin roll som trafikplanerare på SJ. Hon har dessutom startat initiativet Järnvägskvinnor, där kvinnor inom järnvägsbranschen kan mötas och dela med sig av sina erfarenheter.

Elina Kabir.

FAKTA OM ELINA

Namn: Elina Kabir

Jobb: Trafikplanerare på SJ

Intervju med Elina Kabir, trafikplanerare på SJ

Hur kom det sig att du började plugga till ingenjör?

– I gymnasiet blev jag intresserad av kemi och biologi. Jag minns att vi läste en kurs där vi fick lära oss om hur man kunde byta ut organ mot material som gjorde att mitt intresse för tekniska lösningar verkligen stärktes. När jag sedan började plugga materialdesign på KTH fick jag snabbt upp ögonen för stålindustrin. Den var någonting som kändes så mäktigt med att vara i den miljön.

Hur var det att komma ut i arbetslivet sedan?

– Jag älskade verkligen stålbranschen och själva arbetet kändes så rätt. Det var som att pulsen på stålverket slog i takt med mitt hjärta. Tyvärr färgades upplevelsen av att jag var på en plats där jag blev utsatt för både sexism och rasism. Stålbranschen är väldigt homogen, vilket kan leda till att folks världssyn sällan ifrågasätts. Det är självklart inte så här överallt men där jag arbetade fanns det stora problem som tyvärr inte löstes under tiden jag var där. Efter fyra år lämnade jag därför stålindustrin och började arbeta med tåg och järnvägen istället.

Hur trivs du med det?

– Jättebra! Nu är jag på en arbetsplats där vi är en mer blandad grupp, vilket gör enorm skillnad i hur man blir mottagen och lyssnad på. Men branschen är fortfarande mansdominerad och ibland kan man behöva en plats där man som kvinna eller icke-binär kan samlas och prata om sina erfarenheter.

Var det därför du startade Järnvägskvinnor?

– Precis! Järnvägskvinnor är ett separatistiskt nätverk för kvinnor och icke-binära inom järnvägsbranschen där man kan lyfta och prata om exakt vad som helst. Vi har både en Facebooksida, Instagram och en podd. Att se andra kvinnor inom samma yrkesgrupp inspirerar och gör att man vill fortsätta utmana och förändra branschen. Dock är det fortfarande väldigt viktigt att den rollen även läggs på män, så att det inte alltid blir kvinnor som ska ha ork att säga ifrån.

Vad jobbar ni med på din nya arbetsplats?

– Vi jobbar mycket med hållbart resande vilket känns häftigt då man är med och förändrar framtidens resande. Även om tågresor är mer miljövänligt än att till exempel åka bil eller flyga så finns det mycket att göra inom själva produktionen av tågräls och vagnar. Sedan sitter jag och planerar tågtrafik och ser till att den fungerar vid banarbeten. Det känns kul att ha en så viktig roll som gör verklig skillnad.

Varför känns järnvägsbranschen så viktig för framtiden?

– Eftersom vi kommer att behöva ställa om vårt resande är det viktigt att de mer miljövänliga alternativen verkligen fungerar. Genom att till exempel hitta lösningar för snabbare tågresor kommer fler att välja tåget före flyget eller bilen. Allting handlar om att hitta tekniska lösningar för att göra det lättare för människor att vara mer miljövänliga. Ur ett sådant perspektiv är det extra viktigt att anställa olika typer av människor med olika erfarenheter för att hitta nya sätt att utmana och utveckla.

Vad har du för råd till någon som vill plugga teknik?

– Du behövs! Det finns en enorm efterfrågan av din kompetens på marknaden och du kommer att kunna välja mellan många olika roliga jobb. Och det är roligt med teknik. Du är med och utvecklar samhället och världen till det bättre, vilket är en svårslagen känsla. För min del har det varit så enormt utvecklande, även om det stundtals varit tufft på vägen. Och genom nätverk som Järnvägskvinnor ser vi alltid till att stötta och ta hand om varandra.

Läs fler intervjuer

Innehållsansvarig:KTH:s studentrekrytering
Tillhör: Fill the Gap
Senast ändrad: 2021-12-09