Studentlag från KTH vann internationell fastighetscasetävling i London

Från vänster till höger: Sebastian Rose (Samhällsbyggnad år 3), Måns Johansson (Fastighet och Finans år 3) (Mentor/Rådgivare), Sanna Göthlin (Fastighet och Finans år 3), Nicole Rigogianis (Fastighet och Finans år 3), Johannes Wåhlin (Samhällsbyggnad år 3), Daniel Kamali (Samhällsbyggnad år 3), Cassandra Steffensen (Fastighetsutveckling och fastighetsförmedling år 3).
Publicerad 2018-11-12

I slutet av oktober åkte sex studenter från KTH till London för att tävla i Cornell Regional Real Estate Case Competition, organiserad av Center for Real Estate Finance vid Cornell University.

Det är andra året i rad som KTH är med och deltar i tävlingen, som är en deltävling av världens största casetävling för fastigheter, Cornell International Real Estate Case Competition. Under lagnamnet ”Blue Capital”, som symboliserar KTH:s blåa färger, tävlade laget mot tre andra skolor (University of Cambridge, University of Aberdeen och University College London).

Blue Capital består av tre studenter från civilingenjörsprogrammet i samhällsbyggnad, två studenter från kandidatprogrammet i fastighet och finans samt en student från kandidatprogrammet i Fastighetsutveckling och fastighetsförmedling. Laget fick representera KTH i denna prestigefyllda tävling efter att ha vunnit sina respektive divisioner i KTH:s egna tävling i april, KTH Real Estate Case Competition. Denna tävling är liknande som Cornell-tävlingen, där vinnarna får representera KTH. Detta året hölls det första uppslaget för KTH:s tävling, där KTH Real Estate Club tillsammans med Niam och Vasakronan etablerade något som är historiskt i Sverige, eftersom detta är den första casetävlingen för fastigheter i Sverige.

Tävlingen i London gick ut på att presentera sin rekommendation av en fastighet i Augsburg, Tyskland, inför en jury bestående av sex högt uppsatta personer på företag med kontor i London. Laget jobbade hårt med caset i fyra dagar innan de åkte. Väl i London gjorde laget en 15 minuter lång presentation över sin rekommendation, följt av 20 minuters frågestund från domarna. Laget klarande detta mycket bra, och enligt juryn hade laget ”överlägset bästa presentationen”, ”bäst svar på frågorna” och ”bäst marknadsanalys”.

Veckan efter tävlingen i London begav sig laget till New York för att tävla i världsfinalen, där de tävlade mot 26 andra lag från olika universitet och högskolor. Tävlingen gick till på samma sätt, men caset handlade om en fastighet i New York istället. Trots god insats och hårt jobb lyckades dessvärre inte KTH-laget nå hela vägen. För andra året i rad vann Wharton Business School, som kammade hem förstapriset på $10,000.

Med i London och New York fanns lagets mentor och rådgivare Måns Johansson, som själv var med och tävlade förra året, och nu fungerade som ett stöd till laget innan tävlingen.
- Jag är verkligen imponerad över lagets inställning och motivation till tävlingen. Det krävs mycket hårt arbete och långa nätter för att ha en chans, och de visade verkligen att de ville vinna. Det är roligt att se hur mycket studenterna lär sig under en tävling som denna, och företagen blir väldigt intresserade av alla tävlande eftersom dessa studenter just nu är bland de bästa inom fastigheter i hela Europa. Även om det inte gick hela vägen i New York, så ska alla i laget vara mycket stolta över sina insatser, sa Måns efter tävlingen.

Mer information:

Måns Johansson (mentor/rådgivare), mansjohansson@outlook.com , 073-837 02 12, LinkedIn

Nicole Rigogianis LinkedIn

Daniel Kamali LinkedIn

Cassandra Steffensen LinkedIn

Johannes Wåhlin LinkedIn

Sanna Göthlin LinkedIn

Sebastian Rose LinkedIn

Innehållsansvarig:infomaster@abe.kth.se
Tillhör: Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE)
Senast ändrad: 2018-11-12