Forskningsnyheter

• KTH-experterna i Almedalen

Publicerad 2017-06-27
    KTH arbetar oavbrutet med näringsliv och samhälle för tillsammans hitta hållbara lösningar på några av mänsklighetens största utmaningar. Ett antal av universitets forskare kommer därmed att befinna sig i Visby under Almedalsveckan och presentera aktuell forskning, förmedla ny fakta och bidra med expertkompetens i paneler, debatter och mediesammanhang.

• Här är framtiden för självkörande bilar

Publicerad 2017-06-20
    Forskare vid KTH och Integrated Transport Research Lab (ITRL) har tagit fram fyra potentiella framtidsscenarion för autonoma fordon. Anledningen är att självkörande bilar utvecklas i ett rasande tempo, och flera stora fordonstillverkare har annonserat att de kommer att fullständigt autonoma bilar ute på gatorna redan i början av 2020-talet.

• Snart vet vi hur hunden mår

Publicerad 2017-06-19
    Simon Ignat studerar till civilingenjör i elektroteknik vid KTH, och fokuserar just nu på robotik och autonoma system. Parallellt med detta har han tillsammans med några andra uppfunnit en teknik som kommer att göra det möjligt för hundägare att ta reda på hur deras pälsklädda vänner mår. Tracy, som uppfinningen heter, har precis börjat användas i fält för att samla in data om hundar.

• Risk för vattenbrist i sommar

Publicerad 2017-06-19
    Det finns en uppenbar risk att stora delar av landet drabbas av vattenbrist i sommar. Framför allt gäller det kustområdena samt i inlandskommunerna i mellersta och södra Sverige. Det konstaterar Bo Olofsson, professor i mark- och vattenteknik på KTH.

• Bröstcancerforskning kan ha tagit fel väg i 20 år

Publicerad 2017-06-15
    En ny studie från KTH och Science for Life Lab antyder att delar av bröstcancerforskningen kan ha varit på väg in i en återvändsgränd, och det under ett par decennier. Forskare har nämligen siktat in sig på en andra östrogenreceptor som ett sätt för att förbättra oddset att överleva bröstcancer. Den nya studien, som idag publicerats i Nature Communication, visar emellertid att detta angreppssätt kanske inte är rätt väg. Anledningen är att denna receptor inte återfinns där forskarna trott.

• Sett och hört på KTH

• Storsatsning på skogsforskning ska ge batterier och medicinteknik

Publicerad 2017-06-14
    Idag lanseras den nationella plattformen Treesearch för nya material från skogen. Inom ramen för detta samarbete, där KTH är en av de drivande parterna, ska materialforskning bedrivas baserat på det skogen har att erbjuda. Deltagarna hoppas att arbetet ska lägga grunden till framtidens biobaserade innovationer som nya typer av batterier, fönsterglas och medicinska implantat samt ge ny kompetens till den biobaserade ekonomin.

• Jonas Gardell får KTH:s stora pris

Publicerad 2017-06-14
    Det är författaren, dramatikern, komikern och artisten Jonas Gardell som får ta emot KTH:s stora pris 2017. Gardell har genom åren gjort mycket om och för människor i utanförskap, och belönats med en rad olika priser och hedersbetygelser för sitt idoga arbete.

• Storsatsning på hållbar konsumtion

Publicerad 2017-06-09
    Nu står det klart att Mistra beviljar ett anslag om 45 miljoner till ett forskningsprogram om hållbar konsumtion. KTH kommer att leda arbetet där ett antal betydelsefulla aktörer från akademin, näringslivet och den offentliga sektorn ingår, och dessa bidrar med ytterligare åtta miljoner i medfinanisering.

• Nattliga varuleveranser minskar dagliga bilköer

Publicerad 2017-06-07
    Varuleveranser med lastbil till butiker och restauranger i centrala Stockholm, och flera andra städer i Sverige och världen, är idag bara tillåtna dagtid. För att hinna leverera i tid tills butikerna öppnar behöver lastbilarna köra mitt i morgonrusningen. En studie gjord på KTH visar dock att en lagförändring som tillåter leveranser nattetid kan minska bilköerna på morgonen.

• De ska minska belastningsskadorna

Publicerad 2017-05-31
    Ett verktyg för riskbedömning och hantering av belastningsskador, det är vad universitetslektorn och ergonomiforskaren Linda Rose samt doktoranden Carl Lind på KTH utvecklat. Målsättningen med verktyget är att minska belastningsskador och därigenom även den mångmiljonnota som belastningsskador åsamkar samhället och företagen varje år i form av sjukskrivningar men också bristande kvalitet. Undersökningar visar nämligen att kostnaden för belastningsskador motsvarar cirka två procent av Sveriges bruttonationalprodukt.

• Ny mjukvara ska förhindra hackarattacker

Publicerad 2017-05-31
    De senaste åren har antalet hackarattacker skjutit i höjden. Motiven är både ekonomiska och politiska, och it-angreppen har gått från att till stor del handla om pojkstreck till storpolitik och ekonomiskt motiverad brottslighet. KTH-forskare tillsammans med bland annat it-säkerhetsföretaget F-Secure håller på att utveckla en mjukvara som ska sätta stopp för attackerna.

• Så här tänker framtidens arkitekter

Publicerad 2017-05-30
    Fram till och med fredag den andra juni pågår examensarbetsdagarna (Diploma Days) för KTH:s arkitekturstudenter. Nya spännande visioner och idéer om morgondagens hus och städer presenteras. Till exempel världens kanske minsta galleri och helt nya typer av kolonistugor.

• Hårtoningsprodukter är allergiframkallande

Publicerad 2017-05-22
    Färgar du eller dina barn håret med knalliga kulörer, så kallade punkfärger? I så fall kan det vara intressant att veta att KTH-studenter kommit fram till att två av tre produkter av undersökta toningar i Stockholm innehåller kända allergiframkallande hårfärgämnen. Vidare konstaterar KTH-forskaren och handledaren Yolanda Hedberg att samtliga punkmärken i Stockholm använder ett möjligt cancerframkallande hårfärgämne.

• Superstark silkestråd skapad

Publicerad 2017-05-17
    Genom att kombinera silkesproteiner från spindelväv med nanocellulosa från träd har forskare från KTH lyckats utveckla en stark, skal- och hållbar och billig silkestråd. Bland de framtida användningsområdena ser forskare tråden som ett bioaktivt och hållbart material i en rad olika medicintekniska sammanhang.

• Nu lanseras en ny cellatlas

Publicerad 2017-05-12
    Den första subcellulära kartan över människans proteiner i cellen, baserad på över 300 000 bilder, har precis offentliggjorts. Totalt har 12 003 proteiner kartlagts och cellatlasen banar väg för större förståelse för människans kropp och de sjukdomar vi kan drabbas av.

• Prestigefullt pris till KTH-forskare

Publicerad 2017-05-12
    Nu står det klart att Börje Johansson, gästprofessor i materialteori vid KTH, får ta emot priset Humboldt Research Award. Förutom äran får han i och med priset också 60 000 euro, vilket motsvarar cirka 570 000 kronor.

• Ny metod för att studera samtliga aktiva växtgener

Publicerad 2017-05-10
    KTH-forskare har under flera år studerat olika träds gener. Nyligen analyserade de arvsmassan i svensk gran från Jämtland, ett forskningsarbete som sedan publicerades i Nature. Nu har forskarna med professor Joakim Lundeberg i spetsen tagit arbetet till nästa nivå: Att kunna presentera exakt de gener som är aktiva i olika delar av en växt.

• Miljonanslag till unga forskare

Publicerad 2017-05-10
    När Göran Gustafsson-stiftelsen nyligen hade sin prisutdelning var det bland annat fyra KTH-forskare som tillsammans fick ta emot 6 miljoner kronor i forskningsanslag.

• Använder DNA-analys för miljöövervakning

Publicerad 2017-05-08
    Den teknik som används för DNA-sekvensering utvecklas i ett snabbt tempo, och allt fler användningsområden uppstår som ett resultat av detta. Forskare vid KTH och Scilifelab jobbar med använda tekniken dels för att hålla koll på vattenmiljön i Östersjön, dels undersöka kvaliteten på vattnet i rören under Stockholm.

Till sidans topp