Forskningsnyheter

• KTH-forskare tar plats på filmfestival

Publicerad 2018-02-19
    Mellan den 22 och den 25 mars äger Sveriges kortfilmfestival rum på Bio Rio i Stockholm. Ett av de teman som präglar årets festival är "En bättre morgondag", och medverkar gör KTH-forskare som ska diskutera framtiden med publiken.

• Genombrott i kampen mot hjärnsjukdomar

Publicerad 2018-02-15
    Neurologiska diagnoser som Alzheimers sjukdom är en av vår tids absoluta utmaningar när det kommer till forskning och läkemedelsutveckling. Det återstår mycket arbete för att hitta en eller flera behandlingsformer som är riktigt effektiva. Forskare vid KTH och Karolinska institutet har tagit fram en ny cellmodell som de tror kan komma att spela en stor roll i framtidens sjukvård.

• Han ska leda ett EU-projekt som ska göra flyget säkrare

Publicerad 2018-02-14
    Hallå där Paul Petrie Repar, lektor vid enheten för kraft- och värmeteknologi på KTH. Du ska leda EU-projektet ARIAS (Advanced Research Into Aeromechanical Solutions) som startar vid halvårsskiftet. Ett projekt inom vibrationer i flygmotorer med en budget på 7,5 miljoner Euro och där alla större europeiska flygplanstillverkare deltar. Vad ska ni göra i det här projektet?

• Guld och DNA ska upptäcka sjukdomar

Publicerad 2018-02-12
    I ett samarbete mellan KTH och Stockholms universitet har forskare byggt nanotrådar av guld ovanpå DNA-molekyler. Dessa trådar, som formas på DNA i en utvald sekvens, utgör en struktur i sig som kortsluter vid elektrisk kontakt och därmed blir ytterst känsliga och snabba sensorer för att detektera biomarkörer.

• KTH tävlar i artificiell intelligens

Publicerad 2018-02-09
    Nu står det klart att ett studentlag från KTH har blivit utvalt att vara med i den internationella tävlingen The Alexa Prize som arrangeras av Amazon. Konkurrensen om en plats i tävlingen har varit hård. Endast åtta av sammanlagt 195 lag får vara med.

• Musikfestival arrangeras på KTH

Publicerad 2018-01-31
    Mellan den sjunde och den nionde september 2018 anordnas Music Tech Festival på KTH i Stockholm. Festivalen är ett samarbete mellan organisationen med samma namn som festivalen och Sveriges största tekniska universitet.

• Hjärnan kan bli grundsten i artificiell intelligens

Publicerad 2018-01-29
    Forskare vid KTH, MIT och Cornell University i USA har studerat arbetsminnet i hjärnorna hos apor. Deras nyfunna kunskaper om hur minnet fungerar kan förhoppningsvis komma att spela roll för hur artificiell intelligens kan utformas, men också behandling av hjärnsjukdomar.

• De ger miljarder människor en adress

Publicerad 2018-01-29
    Map Project heter ett företag som har som mål att göra det möjligt för alla människor att få en adekvat adress. Affärsidén betraktas som så bra att den precis, i tuff konkurrens med tusentals andra företag, vunnit pris i en tävling.

• Forskarna som elektrifierar Afghanistan och Afrika

Publicerad 2018-01-29
    En grupp forskare vid bland annat KTH har utvecklat ett planeringsverktyg för elektrifiering av utvecklingsländer. Verktyget har använts med framgång i bland annat Tanzania, Zambia, Nigeria och Afghanistan, och en av fördelarna är prislappen. Till skillnad från liknande verktyg som kostar miljontals kronor är OnSSET, som verktyget kallas, öppen källkod och gratis.

• Anna Wahl leder kommission mot trakasserier inom scenkonsten

Publicerad 2018-01-25
    Hallå där, Anna Wahl, vicerektor för jämställdhet och värdegrund. Du har blivit utsedd att leda en kommission, på uppdrag av Teaterförbundet och Svensk scenkonst, för att stoppa trakasserier och kränkningar. Hur känns det?

• Hörselskadade får hjälp av datorspel

Publicerad 2018-01-23
    För några år sedan visade en studie som Hörselskadades Riksförbund genomfört att mer än hälften av landets 1,4 miljoner hörselskadade är i behov av hörapparat. Antalet människor i Sverige med hörselnedsättning är alltså stor. Nu har svenska och japanska forskare hittat ett roligt och engagerande sätt för alla med gravt nedsatt hörsel att bli duktigare på att urskilja ljud, vilket kan leda till högre livskvalitet genom större förmåga att höra.

• Hittar hjärtfel med hjälp av artificiell intelligens

Publicerad 2018-01-19
    När bland andra Tillväxtverket och Entreprenörskapsforum den 18 januari utsåg Årets studentföretagare 2018 så föll valet på KTH-studenten Max M Mohammadi. Anledningen är bland annat att han utvecklat Heartstrings, en teknik för att tidigt diagnosticera hjärt- och kärlsjukdomar med hjälp av artificiell intelligens.

• KTH-studenter har ritat framtidens städer

Publicerad 2018-01-18
    Sveriges regering har pekat ut nio nya möjliga städer och stadsdelar där 100 000 nya bostäder ska byggas de närmaste åren. I samband med detta har 25 arkitektstudenter från KTH under hösten 2017 arbetat med frågan hur nuvarande landsbygd i Hemfosa, Haninge kommun, ska kunna förvandlas till stad. I morgon, den 19 januari, redovisas resultatet.

• Så kan vi minska matsvinnet

Publicerad 2018-01-17
    Varje år kastar varje svensk bort 100 kilo mat. Nästan hälften, 45 kilo, är onödigt matavfall. Det vill säga mat som skulle kunna ätas istället för att slängas om det hade tagits hand om på rätt sätt. Nu har KTH-forskare genomfört en studie, och kommit fram till en rad åtgärder för att minska matsvinnet. Detta genom att påverka konsumenters beteende.

• Sett och hört på KTH

• Så kan transporter flyttas från lastbil till tåg

Publicerad 2018-01-09
    För att lyckas få till ett mer hållbart samhälle med lägre utsläpp måste en del av godstrafiken flyttas från lastbilar till järnvägar och sjöfart. Det slår politiker och forskare fast, både nationellt och på EU-nivå. Utvecklingen hittills visar att det kan bli svårt att nå EU:s utsläppsmål för transporter till 2030, men många forskare vid KTH arbetar med att hitta olika lösningar för att målen i EU:s transportpolitik ska kunna uppfyllas.

• Kraftfullt anslag till stort risktagande

Publicerad 2017-12-19
    Nu har två professorer vid KTH tilldelats pengar ur Vetenskapsrådets (VR) rådsprofessorsprogram. Syftet med programmet är att skapa förutsättningar för framstående forskare att bedriva långsiktig forskning med stor potential och lika stort risktagande. Bidragen ska också möjliggöra etablering och uppbyggnad av en forskningsmiljö av högsta kvalitet.

• Jan Gulliksen kommenterar USA:s beslut att slopa nätneutraliteten

Publicerad 2017-12-19
    Hallå där Jan Gulliksen, professor i Människa-datorinteraktion och vicerektor för digitalisering på KTH. USA:s kommunikationsmyndighet FCC beslutade nyligen att ta bort de regler som säger att bredbandsleverantörer måste behandla all trafik på internet likvärdigt oavsett avsändare, mottagare, plattform eller innehåll. Du är ju vicerektor för digitalisering på KTH och digital champion för Sverige inom EU. Hur ser du på detta beslut?

• 10 miljoner euro till KTH för forskning inom biobränsle

Publicerad 2017-12-19
    Europeiska kommissionen har beviljat 10 miljoner euro under fem år till ett konsortium för forskare som bedriver forskning inom effektivare produktionsmetoder för biodrivmedel. Konsortiet BRISK2 där 15 partner ingår leds av KTH.

• Arbetsmarknadsministern besökte KTH:s It-utbildning för nyanlända

Publicerad 2017-12-18
    Den andra kullen studenter på KTH:s intensivkurs i it-utveckling för nyanlända har just avslutat sina studier och är på väg ut i arbetslivet. På fredagen fick de besök av arbetsmarknadsminister Ylva Johansson.

Till sidans topp