Energiplattformens föreståndare ser tillbaka på det gångna året

Två personer sitter på en bänk.
Energiplattformens vice föreståndare Christophe Duwig och föreståndare Lina Bertling Tjernberg på plats i Tekniska museet för årets livesändning av KTH Energy Dialogue.
Publicerad 2020-12-09

Hallå där, Lina Bertling Tjernberg, föreståndare för KTH Energiplattform. Vi kan se tillbaka på ett annorlunda år 2020, hur har det påverkat er?

– Vi var tidigt tydliga med att vi inte skulle ha några fysiska möten för att följa myndigheternas rekommendationer och inte bidra till risken att sprida smitta. Det var ett svårt beslut eftersom syftet med vår verksamhet är att skapa en öppen och inkluderande plats för möten mellan människor. Vi bidrog även i den extra utlysning som gjordes från alla forskningsplattformar för att stödja initiativ under coronakrisen.

– I rollen som lärare har det varit utmanande att ställa om och många har upplevt en frustration då det varit svårt att planera undervisningen. Svårast har det nog varit för våra forskare som arbetar experimentellt. Rektor var tydlig med att all labbverksamhet skulle fortgå och en eloge till de som kämpat vidare för att få forskningen att fortskrida.

Vad är det gått förlorat när ni inte har kunnat mötas fysiskt, hur drabbar det forskningen?

– Det är faktiskt en av årets största lärdomar: hur viktigt det personliga mötet är för forskningen. Där får vi den energi och näring som ger stimulans och nya idéer. Visst går det rent praktiskt att ställa om till en helt digital verksamhet. Men vi tappar den dialog som uppstår vid korta oplanerade mötena i korridorerna, eller vid kaffemaskinen. Dessutom behöver vi mötas över landsgränserna för att ta del av varandras framsteg.

– Vi är också många som kämpat med att se till att våra utländska forskare, doktorander och postdoktorer ska kunna komma hit och fortsätta sitt arbete. Det har inte varit ett lätt år varken för våra dem eller oss som kämpat med näbbar och klor för att visa medmänsklighet och bidra till deras situation.

Trots avsaknaden av personliga möten så har ni genomfört ett flertal evenemang och möten under året, flera som digitala livesändningar bland dem KTH Energy Dialogue. Hur ser planeringen ut inför nästa år?

– Den digitala formen har gett oss möjligheten att nå ut bredare, även till dem som vill vara med men inte kan resa. Men samtidigt har det krävt mer förberedelser och tillgång till teknisk expertis för att skapa en digital mötesplats. Det digitala har även öppnat för nya sätt att bättre dokumentera vår verksamhet. Under nästa år ser jag framför mig hur vi kan skapa hybridlösningar där publiken kan delta på det sätt de önskar. En sådan nyhet stod min kollega Christophe Duwig för redan i år när han ledde utvecklingen av en virtuell presentation av forskningsresultat i samband med KTH Energy Dialogue.

– Nästa års KTH Energy Dialogue kommer att gå av stapeln på hemmaplan, i Nymble på KTHs centrala campus, den 18 november 2021. Och där hoppas vi kunna ge samma inspiration som vi såg under årets evenemang där vi valde vi att lyfta fram våra stora forskningsprojekt och -samarbeten. Årets KTH Energy Dialogue visade vilken enorm bredd vi har i vår forskning och vilka stora tekniklösningar vi arbetar med för att skapa en mer hållbar framtid.

Nästa år startar bland annat med en workshop den 26 januari kring den nationella elektrifieringsstrategin, vad händer där?

– Vi har tagit initiativ till den nationella workshopen för att forskarsamhället ska kunna ge input i arbetet med den nationella elektrifieringsstrategin. I dag finns det en stark forskning med många kunniga forskare som behöver få en möjlighet att bidra, bland annat inom elektrifiering av transportsektorn, kapacitetsutmaningar, laddinfrastruktur och hur vi ska kunna ställa om energisystemet till förnybart och hållbart.

– Av samma anledningar har vi bidragit till flera remisser i energifrågor under året. Vi ser att vår kunskap behövs och vi behöver bli bättre på att ta chansen att förmedla den vidare. Därför hoppas jag också kunna bidra mer i min roll som medlem i den stående programkommittén för World Energy Council, WEC, under nästa år. Där satte pandemin käppar i hjulet för arbetet detta år men vi tar ett omtag nästa år. Även där har vi ett uppstartsseminarium i januari dit det kommer en inbjudan senare!

Även årets skolbesök har gjorts digitalt - varför har det varit viktigt att fortsätta med dem?

– Skolbesöken ger oss möjlighet att nå ut och inspirera till nya samarbeten över olika discipliner. Vi ser hur det föder nya idéer och leder till kontakter mellan forskare som kan dra nytta av varandras kunskap i nya samarbetet. Hittills har vi sett flera ansökningar till våra interna utlysningar som kan spåras till skolbesöken. Christophe Duwig har ansvaret för dessa utlysningar och vi får berätta mer om dem i kommande nyhetsbrev.

– Till sist vill jag önska alla en God jul och en skön ledighet!