Välkommen tillbaka efter sommaruppehållet!

Publicerad 2020-08-27

En annorlunda sommar har nått sin ända och det är dags att samlas igen för att gemensamt bidra till utvecklingen av energisektorn. KTH:s Energiplattform är en inkluderande mötesplats för alla forskare vid KTH med ett intresse för energiområdet. Här har vi skapat en oberoende plattform som välkomnar oliktänkande och uppmanar till samarbete över gränserna.

Jag vill dessutom välkomna dig redan nu till årets KTH Energy Dialogue som i år arrangeras som ett levande digitalt möte torsdagen den 19 november.

I år blir evenemanget något kortare och fokuserar på paneldiskussioner kring forskningens betydelse för att lösa energiutmaningar i Sverige och internationellt. Samt på att presentera nya forskningsresultat i form av förinspelade presentationer. Hit är du välkommen att bidra med en egen forskningspresentation – alla är välkomna – kontakta mig för att få veta mer.

KTH Energy Dialogue kommer att livesändas på samma sätt som vi gjorde webbinariet ”Energiomställningen och vägen dit” i juni. Missade du det så hittar du en inspelning av seminariet här tillsammans med en artikel om eventet.

Även om vi helst hade arrangerat ett fysiskt möte hoppas vi kunna erbjuda ett digitalt evenemang där vi både kan presentera KTH:s forskning och bygga vidare på vårt samarbete och samverkan med samhället. Har du idéer eller förslag för programmet eller vill engagera dig i planeringen av eventet så hör gärna av dig till mig!

Energiplattformens referensgrupp har uppdaterats med en ny representation från ABE- och EECS-skolan. Vi välkomnar Carlo Fischione, professor i Internet of things vid EECS, och universitetslektor Ulla Mörtberg och forskare Pernilla Hagbert, båda vid ABE-skolan.

Här hittar du hela vår referensgrupp med kontaktuppgifter .

Bland de kommande aktiviteterna under hösten ser vi fram emot att fortsätta med våra skolbesök, denna termin dock i digital form. Under dessa får vi en möjlighet att lyssna till varje skolas unika behov samtidigt som vi får en orientering kring forskningsmiljöer och labb, samt all den spännande forskning som pågår. Först på tur är ett besök hos ITM-skolan den 15 september och därefter står ABE-skolan på tur.

Missa inte möjligheten att delta i kommande utlysningar från Energimyndigheten och EU (A European Green Deal), läs mer om dessa i denna artikel .

Energiplattformen erbjuder även bidrag att söka för dig som vill inleda ett nytt samarbete mellan olika forskargrupper.

Ta kontakt med mig för att få veta mer!

Vi ses,

Lina Bertling Tjernberg

Picture of Linas head and shoulders. Wearing a black jacket.