Intervju med Anna Herland - ny vice föreståndare för Life Science Technology

Publicerad 2020-05-04

Anna Herland är ny vice föreståndare för Life Science Technology (LST) plattformen. En krävande roll i vanliga fall som blev än mer utmanande när covid-19 slog till. Vi intervjuade Anna för att höra hur hon tacklat rollen och vad som väntar i framtiden enligt henne.

- Det är aldrig riktigt samma sak att träffas digitalt i nya arbetsgrupper men har ändå fungerat förvånansvärt bra. Jag fick också direkt vara med och bedöma KTHs Corona Challenge utlysning och är stolt över att vi redan har högkvalitativa forskningsprojekt relaterade till Covid-19. Just nu, mitt i pandemin, är det tydligare än någonsin hur mycket vårt samhälle behöver forskning och utveckling inom Life Science.

Bild på Anna Herland. Bilden visar Annas ansikte och axlar mot en ljus bakgrund.
Anna Herland.

Utöver rollen som vice föreståndare för LST-plattformen är Anna Herland dessutom lektor på Avdelningen för Mikro- och Nanosystem på EECS-skolan. Hon leder en forskargrupp som utvecklar kropplika in vitro miljöer, så kallade Organ på Chip, och nya sensormetoder för Life Science applikationer. Innan hon landade på KTH i slutet av 2016 var hon på Karolina Institutet och Wyss Institute på Harvard. Idag har hon en delad affiliering med 20% aktivitet på Avdelningen för neurovetenskap på Karolinska och det nystartade KI-KTH centret AIMES, Center for Advancement for Integrated Medical and Engineering Sciences.

- Jag har i min forskning alltid strävat efter hitta de bästa tillvägagångssätten för att lösa problem utan att bry mig klassiska gränser för forskningsdiscipliner. Jag hoppas mina erfarenheter kan vara till nytta i den nya rollen, säger Anna.

I framtiden siktar hon på att öka KTHs konkurrenskraft och synlighet inom LST forskning. Men just nu är den viktigaste frågan att forskare på KTH får bättre kunskap om vilka kompetenser och resurser vi har i regionen för LST forskning.

- Internationellt samarbete är jätteviktigt, men många projekt kan gå mycket fortare framåt med lokala samarbetspartners och faciliteter. En annan spännande fråga är hur vi kan ge unga forskare, på post doc eller PhD nivå, stöd och seed-funding för att starta nytänkande tvärvetenskapliga projekt.

Utanför akademin spenderar Anna gärna fritiden ute i naturen med sina barn och sin man som dessutom är forskningsledare på CBH-skolan. Vi ser fram emot att få följa Anna Herland på hennes resa och är välkomnar henne varmt i rollen som vice föreståndare på LST-plattformen.