Impacts of innovations and policies on sustainability within road freight transport
using a system thinking lens
Tid: Ti 2024-12-03 kl 10.15
Plats: F3 (Flodis), Lindstedtsvägen 26 & 28, Stockholm
Videolänk: https://kth-se.zoom.us/j/66583637885
Språk: Engelska
Ämnesområde: Maskinkonstruktion
Respondent: Claudia Andruetto , Maskinkonstruktion (Inst.), Integrated Transport Research Lab, ITRL, Integrated Transport Research Lab
Opponent: Dr Gillian Harrison, Department for Transport, UK
Handledare: Docent Anna Pernestål Brenden, Integrated Transport Research Lab, ITRL; Professor Jonas Mårtensson, Integrated Transport Research Lab, ITRL, Reglerteknik
Abstract
Vägtransportsystem för gods är komplexa socio-tekniska system där godstransporter tillhandahålls genom olika teknologiska lösningar, med inblandning av flera intressenter. Trots de fördelar som vägtransporter för gods har för ekonomin och samhället, medför de också betydande nackdelar för vårt nuvarande och framtida samhälle, såsom utsläpp av växthusgaser, trängsel, luftföroreningar, buller och dåliga arbetsförhållanden. Därför utforskas och implementeras flera transportkoncept och policyer, som elfordon och koldioxidskatter, inom både den privata och offentliga sektorn för att minska de negativa effekterna av vägtransportsystem för gods och uppnå mer hållbara system.
För att förstå hållbara omställningar krävs ett holistiskt angreppssätt som inkluderar flera dimensioner av hållbarhet och flera perspektiv från olika intressenter. Denna avhandling använder därför ett Systemtänkande för att uppnå en förståelse av hållbarhet på systemnivå. Dessutom beaktas dynamiken och återkopplingsstrukturerna i hållbara omställningar för att identifiera hävstångspunkter och undvika policyresistens.
Syftet med denna avhandling är att förstå effekterna av transportkoncept och policyer på hållbarheten i vägtransportsystem för gods. En blandning av metoder som inkluderar enkäter, intervjuer och systemdynamisk modellering används för att studera effekterna av i) COVID-19-regleringar, ii) el-lastbilar, iii) stadshubbar, iv) lastcyklar, v) automatisering och vi) nattleveranser. Dessutom utforskas policyer som påverkar införandet av el-lastbilar och stadshubbar.
Resultaten från denna avhandling visar att samarbete krävs för att uppnå hållbarhet. Samarbete är dock komplext eftersom intressenter ofta har motstridiga mål. Därför behövs offentliga policyer. Genom att tillämpa systemdynamik som modelleringsmetod möjliggörs en förståelse för rätt plats och rätt tid att implementera olika policyer. Simulering av olika policyscenarier ger möjlighet att överväga dessa konsekvenser ur både kort- och långsiktiga perspektiv. Denna kunskap är till nytta för beslutsfattare inom privat och offentlig sektor när de ska fatta beslut för omställning till hållbara godstransportsystem.