INDEK och Schibsted utvecklar medieindustrin med AI

Publicerad 2020-05-13

Artificiell intelligens (AI) förändrar många branscher, så även medieindustrin. Mediekoncernen Schibsted och KTH har startat ett samarbete för att utveckla ansvarsfull användning och hållbar implementering av den nya tekniken.

Agnes Stenbom. Foto: Schibsted

Agnes Stenbom, data och AI-specialist på Schibsted, kommer att doktorera inom ämnet ansvarsfull användning av data och AI i den nordiska medieindustrin. Doktorandtjänsten är placerad på ITM, doktor Mattias Wiggberg är projekt- och handledare och professor Matti Kaulio är handledare.

– Ur ett akademiskt perspektiv är Schibsted en intressant organisation att studera. Genom att studera deras datadrivna verksamhet hoppas vi få insikter som kan vara värdefulla för både medieindustrin och den akademiska världen, säger Mattias Wiggberg.

De utmaningar som AI och digitaliseringen skapar kan inte enbart mötas av en sektor, det kräver samarbete. Forskningen kan generera insikter som kommer förändra hela branschen. Målet är att identifiera möjligheter och pålitliga sätt för medieindustrin att arbeta vidare med AI och att stödja en hållbar implementering.

Kontakta Agnes Stenbom

Text: Anna Gullers

Innehållsansvarig:infomaster@itm.kth.se
Tillhör: Industriell ekonomi och organisation
Senast ändrad: 2020-05-13