Bridging Policy and Practice in Spatial Ability Development
A Curriculum and Teaching Inquiry
Tid: On 2025-06-11 kl 14.00
Plats: D3, Lindstedtsvägen 5, Stockholm
Videolänk: https://kth-se.zoom.us/j/64576862400
Språk: Engelska
Ämnesområde: Teknik och lärande
Respondent: Ting Jun Lin , Lärande i Stem
Opponent: Maria Svensson, Göteborgs universitet
Handledare: Lena Gumaelius, Lärande i Stem; Jeffrey Buckley, Lärande, Technological University of the Shannon; Ernest Ampadu, Lärande i Stem
Abstract
Läroplanen består av flera policydokument som tillsammans bildar ett
komplext system, format av utbildningsideal, institutionella strukturer och
politiska prioriteringar. Inom detta system behandlas spatial förmåga – det vill
säga förmågan att mentalt visualisera, manipulera och omforma visuospatial
information – på ett inkonsekvent sätt vilket också speglas i
klassrumspraktiken. Trots ett växande forskningsstöd för spatial förmågans
betydelse, är den sällan formulerad som ett explicit lärandemål i de nationella
styrdokumenten. Ansvar för undervisningen lämnas i stor utsträckning till
lärarens tolkning av kursplanen, vilket riskerar att skapa en ojämlik
undervisningspraxis där vissa elever ges möjlighet att utveckla denna förmåga i
skolan – medan andra inte ges den möjligheten. Denna variation är särskilt
problematisk i de tidiga skolåren, då grunden för kognitiv utveckling läggs.
Denna avhandling undersöker hur spatial förmåga positioneras i
skärningspunkten mellan utbildningspolitik och pedagogisk praktik, med
särskilt fokus på de tidiga skolåren i svensk grundskola, det vill säga låg- och
mellanstadiet. Den övergripande forskningsfrågan lyder: Hur är utvecklingen
av spatial förmåga situerad i den nationella läroplanen, och hur stödjs den i
den praktiska undervisningen? Avhandlingen bygger på delstudier som dels
analyserar hur spatial förmåga formuleras och representeras i
läroplansdokument, dels belyser hur lärare uppfattar dess betydelse och
integrerar den i sin undervisning.
Studien är teoretiskt förankrad i Bronfenbrenners ekologiska systemteori, som
förstås som en modell där mänsklig utveckling formas genom interaktioner
mellan flera ömsesidigt påverkande nivåer – från utbildningspolitik till
klassrumspraktik. Forskningsansatsen är interpretativ och bygger på en
kvalitativ, blandad forskningsdesign med metodologiska inslag av både
grounded theory och fenomenologi. Forskningen är huvudsakligen förlagd till
det svenska utbildningssystemet, med Irland som ett jämförande kontext för
att belysa likheter och skillnader i läroplansutformning och
undervisningspraktik.
Avhandlingen består av fem sammanlänkade artiklar som undersöker
läroplanen och undervisningen utifrån både ett system- och praktikperspektiv.
Artikel A ger en grundläggande förståelse för strukturella möjligheter och
hinder som påverkar undervisningen kring spatial förmåga. Artikel B fokuserar
på hur utveckling av spatial förmåga är integrerad i den svenska
teknikundervisningen. Vidare utvecklar artikel C ett analytiskt ramverk för att
utvärdera hur spatial förmåga integreras i läroplanen. Artikel D breddar sedan
analysen till att omfatta hela den svenska nationella läroplanen utöver
teknikämnet. Slutligen tillför artikel E ett lärarperspektiv som kontextualiserar
läroplansstudierna i en klassrumspraktik och jämför hur detta görs i en svensk
respektive irländsk kontext.
Resultaten tolkas med stöd av Bronfenbrenners ekologiska systemmodell. På
makrosystemnivå visar studien att läroplanerna i både Sverige och Irland
saknar tydlighet kring utvecklingen av spatial förmåga som ett uttalat
lärandemål. Detta begränsar möjligheterna till en samordnad och målinriktad
policy inom respektive utbildningssystem. På exo- och mesosystemnivå
påverkar faktorer som ämnesstruktur, ämnesövergripande organisering och
bedömningspraxis i vilken utsträckning undervisningen faktiskt skapar
utrymme för utveckling av elevers spatiala förmåga. På mikrosystemnivå
framhåller lärare vikten av spatial förmåga och försöker därför integrera
träning av denna i sin undervisning. Dessa insatser är dock ofta informella,
osystematiska och beroende av enskilda individers engagemang, vilket leder
till ojämna elevupplevelser och en bristande likvärdighet i undervisningen.
Avhandlingen synliggör därmed glapp mellan önskad effekt, policy och
klassrumspraktik, där utvecklingen av spatial förmåga i hög grad vilar på
lärarens eget initiativ i frånvaro av systematiskt stöd. För att överbrygga dessa
glapp argumenterar avhandlingen för en tydligare och mer medveten
integrering av spatial förmåga i läroplanen, i kombination med institutionellt
stöd som samordnar policy, praktik och pedagogik. På så sätt bidrar studien till
en bredare diskussion om hur nationella utbildningssystem kan främja
grundläggande kognitiv utveckling genom både policyutformning och
undervisningspraktik.