Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

• Modellering och simulering av skivbromskontakter - Modeling and simulation of disc brake contacts

Tid: On 2017-12-06 kl 10.00

Plats: Sal B242, Brinellvägen 83, KTH

Medverkande: Jens Wahlström

Exportera till kalender

Luftburna partiklar från bromsar bidrar negativt till luftkvaliten i tätbebyggda områden. Partiklarna kommer från slitaget av både skiva och belägg i skivbromsar. För att bättre förstå vad som händer i den glidande kontakten mellan skiva och belägg under inbromsning har simuleringar används. Presentationen kommer att behandla modellering och simulering av den komplexa tribologiska kontaktsituationen i skivbromsar.

Airborne particles from disc brakes adversely affect the air quality in urban areas. The particles originate from the wear of pads and discs in disc brakes. Simulations have been used to better understand what is happening in the sliding contact between the pads and disc during braking. The presentation deals with modelling and simulation of the complex tribological contact situation in disc brakes.

Innehållsansvarig:infomaster@itm.kth.se
Tillhör: Skolan för industriell teknik och management (ITM)
Senast ändrad: 2017-11-21