Till innehåll på sidan

Revising Business Model Innovation: Towards a value process framework for AI-based Offerings

Tid: Fr 2022-06-10 kl 13.00

Plats: E3, Osquars backe 14, Stockholm

Videolänk: https://kth-se.zoom.us/j/65238678514

Språk: Engelska

Ämnesområde: Maskinkonstruktion

Respondent: Girish Agarwal , Integrerad produktutveckling, Piab

Opponent: Professor Mariano Corso, Politecnico di Milano, Italien

Handledare: Professor Mats Magnusson, Integrerad produktutveckling

Exportera till kalender

Abstract

Framsteg under de senaste decennierna inom digital teknik i allmänhet och artificiell intelligens (AI) i synnerhet har förändrat många industrier. Det finns många framgångsrika AI-användningsfall inom industrin. Men antagandet av AI-teknik av etablerade traditionella industriella tillverkningsföretag i sina erbjudanden är fortfarande alldeles för låg jämfört med de stora påståendena om AI:s bidrag till världsekonomin. De dominerande företagens nuvarande syn på AI som bara en teknisk resurs för att öka automatiseringen och effektiviteten är alldeles för snäv och måste ändras. Istället kan AI vara en dynamisk förmåga som ger konkurrensfördelar till dominerande operatörer om de utforskar AI:s värdekonsekvenser i sina affärsmodeller (BM). Dessutom är aktuella värdediskussioner både generellt och inom BM:er alltför individualistiska, transaktionsmässiga och operativa och saknar den processorientering som krävs för en mer omfattande förståelse av värdepotentialen hos AI, vilket leder till affärsmodellinnovation (BMI) för dominerande operatörer.

Med den övergripande ambitionen att stödja AI-inkorporering i etablerade företags erbjudanden, föreslår denna avhandling ett processbaserat värderamverk för AI-drivna BM:er. För detta ändamål har denna avhandlingsforskning producerat fem studier, inklusive olika metoder, för att förstå värdeprocesserna inom BMs i ljuset av digitalisering. På grund av fenomenets komplexa karaktär inkluderar de metoder som används i studierna kvasi-experiment, fallstudier, semistrukturerade intervjuer, djupintervjuer, kortsortering, longitudinell forskning, kvantitativ undersökningsanalys, litteraturgenomgång och litteratur kartläggning efter behov och relevant för de olika studierna.

Studierna visar att digitala och AI-tekniker potentiellt skulle kunna skapa nya värden (t.ex. självlärande och intelligenta erbjudanden) för olika intressenter, tillhandahålla nya mekanismer för värdeleverans genom digital servitisering och möjliggöra tidigare omöjliga värdefångande tekniker som värdebaserade. dynamisk prissättning inom BMs. Det kan observeras att värdet i digitalt BMI ständigt förändras och därför måste fokuseras på explicit inom BMs och introduceras som en värdeidentifieringsprocess. Dessutom medför AI nya värdeprocessrelationer där värdeskapande och leverans är mycket mer integrerade, dynamiska och personliga per kund, vilket lyfter fram den nödvändiga betoningen på hyperpersonalisering.

Detta examensarbete analyserar utmaningarna och möjligheterna AI har gett inom BMI för att föreslå ett modifierat ramverk för värdeprocesser för AI-aktiverade BMs, inklusive värdeidentifiering, värdemanifestation och värdefångande, jämfört med de allmänt föreslagna BM-värdeprocesserna för värdeskapande, värdeleverans och värdefångst. Den föreslagna uppfattningen konsoliderar värdeprocesser, inklusive de individuella, relationella och transaktionsvärden som krävs av AI-baserade BMs, snarare än bara den transaktionssyn på värde som täcks av standard BM-värdeprocesser, en vy som endast belyser den operativa aspekten av värde inom BMs. .

Vidare diskuterar detta examensarbete hur den nuvarande inställningen till AI inom BMI är mer ur ett resursperspektiv och därför inte kan realisera den fulla potentialen av AI-teknik. Avhandlingen utvecklar hur etablerade operatörer kan använda AI-teknologi inom BMI för att skapa en konkurrensfördel genom att koncentrera sig på processsynen om värde genom det föreslagna nya ramverket för att hantera markerade möjligheter och utmaningar. Den nya rollen för ekosystemintressenter som innovationspartner inom BMI som använder data/AI-drivna kapaciteter och organisatoriska värdeförändringar diskuteras. Slutligen belyser detta examensarbete implikationer för BMI-teori i termer av nya värdeprocesser och implikationer för praktiken i termer av BMI-ramverket, och avslutar med att presentera utmaningar och möjligheter som uppstår från användningen av AI inom BMI av dominerande operatörer.

Nyckelord: Digitalisering, Värde, Artificiell Intelligens, Affärsmodellinnovation

urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kth:diva-311267