Anna Pernestål: Mer trafik med självkörande bilar

Foto: Johan Marklund
Publicerad 2019-03-15

I en intervju för magasinet Forskning och Framsteg diskuterar Anna Pernestål, föreståndare för Integrated transport research lab, ITRL, vad självkörande fordon kan innebära för samhället.

Världens första självkörande buss i reguljär kollektivtrafik rullar sedan i oktober i Järfälla norr om Stockholm. I stället för förare finns en värd ombord, som rycker in om bussen bestämmer sig för att stanna för att den inte vet hur den ska tolka en situation som dykt upp i trafiken.

Drömmen om självkörande bilar har funnits sedan 1920-talet, men det är först nu, nästan 100 år senare, som den håller på att bli verklighet. Men hur ser en framtid med självkörande fordon ut? Kommer de att leva upp till visionen om ett hållbarare transportsystem och färre olyckor?

På Integrated transport research lab, ITRL, på Kungliga tekniska högskolan i Stockholm, har man gjort en sammanställning av forskningsstudier från hela världen. Den visar att med självkörande fordon är sannolikheten stor att det blir mer trafik. Även simuleringar som är gjorda för Stockholm visar på samma sak:

– Vi kan förvänta oss fler, och framför allt längre, bilresor när fordon blir självkörande, säger Anna Pernestål. Forskningen visar att trafiken till och med kan fördubblas.

Läs hela intervjun här

Text: Anna Pernestål

Innehållsansvarig:infomaster@itm.kth.se
Tillhör: Skolan för industriell teknik och management (ITM)