”Det sägs att jag pratar innan jag tänker”

Martin Edin Grimheden tillträder som prefekt för Institutionen för maskinkonstruktion den 1 juli.
Publicerad 2019-06-12

Den 1 juli, mitt i sommaren, tar Martin Edin Grimheden över som prefekt för Institutionen för maskinkonstruktion efter Sofia Ritzén. Vi träffade Martin för att ta pulsen på den blivande prefekten.

Hur känns den här utmaningen då?

Det känns kul, det är alltid uppiggande med nya utmaningar.

Vad har du för bakgrund här på KTH?

Jag har varit på KTH länge, började läsa på Maskinteknik 1991 och har varit här sedan dess. De enda längre uppehåll jag gjort är en postdok-period på Stanford och en tjänstledig period när jag körde motorcykel i Sydamerika. Jag har haft många olika roller på KTH, undervisat mycket i projektkurser i Mekatronik till exempel. De sista sju åren har jag varit programansvarig för civilingenjörsprogrammet i maskinteknik. Jag har lett en nationell forskarskola i produktinnovation. Jag har startat mekatronikutbildning i Egypten och Uzbekistan.

Beskriv dig själv

En av mina kollegor, som varit på KTH längre än jag och nu varit skolchef en del år, tycker att jag pratar innan jag tänker. Jag tänker att det kan vara en fördel, för då får man reda på hur jag tänker.

Vad tror du blir den största skillnaden med dig som prefekt? ​

Jag hoppas att det inte blir så stora skillnader, vi har haft det väldigt bra på Maskinkonstruktion i alla år med väldigt engagerade prefekter. Manegen är krattad.

Vad är det första du kommer hugga tag i?

Ta semester. Sedan ska vi börja fundera på våra gemensamma utmaningar inom tex utbildningen med diskussioner om samarbeten mellan inriktningar och kurser, om hur vi kan utnyttja våra egna utbildningslokaler, om institutionens roll i de utbildningsprogram vi levererar kurser till. Allt detta i relation till pågående förändringar i vår omvärld: digitalisering, innovationsarenan, jämställdhet mm.

Ska du fira (alltså prefekteriet)?

Vi brukar fira på enheten när vi gjort nåt bra, stora forskningsanslag och bra publikationer. Vi ska fira att vi haft en väldigt bra ledning så här långt.

Text: Anna Gullers

Innehållsansvarig:Infomaster på ITM