Endast 1 av 4 professorer är kvinna

Publicerad 2019-04-10

”Kvinnor utgör hälften av alla studenter, doktorander och lektorer på landets universitet och högskolor. Trots detta är tre av fyra professorer män.” Det är anslaget i stiftelsen Allbrights rapport som tar upp kvinnors svårigheter att göra karriär i akademien och fått medial uppmärksamhet i veckan.

Av 17 undersökta lärosäten hamnar KTH näst sist.

"Inom akademin uttrycks diskriminering ofta genom det som inte händer. Att du inte blir citerad eller inbjuden. Att du blir osynliggjord. Det är förödande", säger Anna Wahl, professor vid Industriell Teknik och Management och vice rektor för jämställdhet på KTH.

”Bristen på kvinnliga professorer äventyrar också lärosätenas anseende och framtidens teknikutveckling”, säger Chalmers rektor Stefan Bengtsson i en kommenterar till TT sedan högskolan hamnat i botten på Allbrights lista.

Enligt Matilda Ernkrans, (S), minister för högre utbildning och forskning är målet att det år 2030 ska rekryteras lika många kvinnor som män som professorer:

"Jag tror att vi behöver hitta nya sätt, både med lite piska och morot för att vi ska nå ett än högre engagemang och att fler kvinnor ska få professorstjänsterna."

Läs hela rapporten här

Se TV-inslag med Anna Wahl

Text: Anna Gullers

Innehållsansvarig:infomaster@itm.kth.se