Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Blending Swedish - praktiknära forskning om blandad lärmiljö

Publicerad 2016-09-26

Blending Swedish är ett Nordplusprojekt som KTH genomför tillsammans med Islands universitet och Aalto universitet. Projektet undersöker hur man framgångsrikt kan integrera befintligt online-material i lärarledd undervisning i allmänhet, med Learning Swedish som praktiknära forskningsobjekt. Projektet startade med ett webbinarium om blandade lärmiljöer - Blended Learning - med professor Martha Cleveland-Innes och professor Stefan Hrastinski.

Projektets syfte

Det generella syftet med Nordplusprojektet är att:

  • Underlätta för lärare intresserade av e-lärande
  • Öka verkningsgraden av den redan utvecklade online-kursen Learning Swedish

Praktiknära forskning

Arbetet kommer att drivas av de tre partneruniversiteten i form av praktiknära forskning. Samtidigt kommer detta att bedrivas som ett öppet kollaborativt online-projekt för att andra lärosäten, lärare och studenter både ska kunna delta i projektet och hämta information från det. Läs mer på blendingswedish.se .

Learning Swedish

Learning Swedish är en MOOC (skalbar öppen nätbaserad kurs, Massive Open Online Course) för självstudier i nybörjarsvenska i egen takt utan lärarstöd. Kursen lanserades officiellt i november 2015 av Svenska institutet (SI) och hade i september 2016 över 45 000 registrerade användare globalt. Läs mer om Learning Swedish .

Specifika projektmål för Learning Swedish är:

"Projektet ämnar besvara frågan hur den nyaste och mest moderna stora öppna online-kursen i svenska, Learning Swedish (LS), bäst kan integreras i blandade lärmiljöer (blended learning), och sprida information om detta.Vi vill utforma strategier och material för att flexibelt och effektivt kunna integrera LS i blandade lärmiljöer utifrån forskning, beprövad erfarenhet och en kritisk lärandeanalys av LS, och därmed stödja befintlig undervisning i nybörjarsvenska i och utanför Norden/Baltikum".

Webbinarium

Projektet inleddes med ett webbinarium om blandade lärmiljöer (Blended Learning). Webbinariet ges i formen samtal mellan Professor Marti Cleveland-Innes (Centre for Distance Education, Athabasca University, Kanada) och professor Stefan Hrastinski (Teknik för Lärande, KTH).

Kontakt på KTH

Björn Kjellgren
Björn Kjellgren
lektor i kinesiska 087906125
Innehållsansvarig:infomaster@itm.kth.se
Tillhör: Institutionen för lärande
Senast ändrad: 2016-09-26
Computational Thinking and Mathematical Problem Solving, an Analytics Based Learning Environment
CHEPIS - Strengthening African higher education research and expertise
Academic Profession in Knowledge-based Society (APIKS)
Towards the Responsible University
BADGE - Bli en digital global ingenjör
Unite! – Ett europeiskt campus för ingenjörer
Forskarskolan ROCIT
ATS - Assessment of Transversal Skills in STEM
K-ULF-Kompensatorisk undervisning för lärande och forskning
TeaEdu4CT projekt - Computational thinking
Fysikundervisning – med drivkraft att vara annorlunda
Bedömning - ACJ i kombination med kognitiva matriser RGT
Att ta reda på vilka hybridarrangemang som växer fram inom nordisk högre utbildning
Mera rymd på KTH
Gör framtidens smarta byggnader att fastighetsbranschens kompetensbehov förändras
KTH:s kunskap vässar afrikanska lärosäten