Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Becoming a doctoral co-supervisor

How novice doctoral co-supervisors form collective andreflective individual identities

Tid: Fr 2024-12-20 kl 13.00

Plats: Kollegiesalen, Brinellvägen 8, Stockholm

Videolänk: https://kth-se.zoom.us/j/68995455048

Språk: Engelska

Ämnesområde: Teknik och lärande

Respondent: Cecilia Almlöv , Lärande, HEOS

Opponent: Dr, senior forskare Gitte Wichmann Hansen, Aarhus University, Danmark

Handledare: Lars Geschwind, Lärande i Stem; Kristina Edström, Lärande i Stem; Docent Ann Grubbström, SLU

Exportera till kalender

Abstract

Denna avhandling syftar till att utforska forskarhandledarens erfarenheter i början av sin forskarhandledarkarriär. Den nyblivna biträdande handledarens specifika roll är fortfarande i stort sett outforskad. Därför är den övergripande vägledande forskningsfrågan för avhandlingen: Hur uppfattar novisa biträdande forskarhandledare vid svenska universitet de första åren av sin forskarhandledarkarriär? Då forskarhandledare verkar på en internationell arena kan forskarhandledning i Sverige ses som ett exempel. Avhandlingen består av fyra artiklar. Den bygger på en enkätundersökning av 192 biträdande forskarhandledare (bihandledare) vid 14 universitet, 5 fokusgrupper från ett universitet, 25 djupintervjuer från två olika universitet samt ett antal rättskällor. Artiklarna hänger samman genom ett sociologiskt konceptuellt ramverk, ’lokal sociologi’, som beskriver hur identiteter formas. Först utforskas den kollektiva identiteten som manifesteras i lagstiftning, lokala riktlinjer och rollförväntningar där bihandledaren är relativt osynlig. Trots detta framträder en kollektiv identitet som framställer bihandledaren som ansvarsfull men ändå lojal. Efter detta visas också den reflekterande individuella identiteten som formas av feedback från andra. Här finns en tydlig ambivalens mellan rollen som framgångsrik forskare och god handledare. Novisa bihandledare strävar även efter smidiga, stödjande relationer och kan därför anta identiteten som mediator. Sammanfattningsvis, att bli en ny biträdande handledare är en betydande utmaning. Insikterna från avhandlingen kan bidra till att utveckla framtida stödsystem för novisa bihandledare. Detta skulle gynna såväl dem som deras doktorander.

urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kth:diva-357004