Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Vad är universitetsrankning?

Universitetsrankningar mäter hur väl lärosäten presterar inom områden som forskning, utbildning och hållbarhet. Det finns ett antal olika organisationer som tar fram universitetsrankningar och deras metoder skiljer sig något åt. Förutom universitetsövergripande rankningar tar flera av dessa organisationer även fram rankningar över hur väl lärosäten presterar inom olika ämnesområden och specifika ämnen.

Vad mäter universitetsrankning?

Några av indikatorerna som mäts i universitetsrankningar är:

  • Lärosätets rykte (via enkäter som framförallt vänder sig till akademiker)
  • Citeringar av vetenskapliga publiceringar från lärosätets forskare
  • Prestationsmått (antal studenter per fakultet, inkomst per fakultet och examina) och andelar (andel internationella studenter, andel internationell fakultet och andel studenter på avancerad nivå)

På senare år har även rankningar för universitetens arbete med hållbarhet tagits fram. I dessa rankningar mäts bland annat hur väl FN:s hållbarhetsmål uppfylls samt hur tillgänglig informationen om hållbarhetsarbetet är.

Times Higher Education (THE) och Quacquarelli Symonds (QS) är organisationer som står bakom några av de mest välkända universitetsrankningarna och här finns det mer information om metoderna de använder:

Vad är effekterna av universitetsrankning?

Syftet med universitetsrankningar är att jämföra hur väl lärosäten presterar inom forskning, utbildning och hållbarhet. Då informationen som ligger till grund för rankningarna inkluderar flera olika parametrar och kommer från många olika källor bör resultaten inte ses som en absolut sanning utan enbart som en faktor bland andra när man bedömer och jämför universitet. Eftersom universitetsrankningarna trots allt erbjuder en lättöverskådlig bild över hur framstående lärosäten är utifrån olika parametrar kan höga placeringar bland annat innebära att:

  • Det blir lättare att locka till sig studenter (framförallt internationella studenter).
  • Det blir lättare att rekrytera lärare och forskare.
  • Alumner har bättre möjligheter till mer högkvalificerade arbeten.
  • Det uppstår fler möjligheter till internationella samarbeten med högt ansedda universitet.
  • Det blir större chans att vinna forskningsmedelsutlysningar och satsningar på excellens.