Till innehåll på sidan

Innovation med ett knapptryck

Det började med en KTH-student som ville sluta snusa. Nu säljs universalknappen Flic i stor skala och knyts till storföretag som Spotify, Bosch och internationella pizzajätten Domino.

Tre flic-knappar som ligger på ett träbord. Knapparna är runda, ca. 3 cm i diameter och i färgerna vitt, turkost och svart.

Idén föddes när KTH-studenten Joacim Westlund skulle sluta snusa. Han ville förbereda sig metodiskt och registrera varje prilla för att få en överblick hur han skulle trappa ner. Som den ingenjör han är skapade han en app som bestod av en grön knapp som han skulle trycka på varje gång han snusade. Men trots att appen var superenkel upptäckte han hur krångligt det var att plocka fram mobilen, knappa in koden för att öppna den, hitta rätt app, och så vidare. Han saknade en enda knapp som han kunde trycka på direkt. Det blev grunden till Flic-knappen.

Milstolpar:

September 2013

Första mötet med KTH Innovation. Idén är en bluetoothknapp som ska kunna styra specifika funktioner i smartphones eller plattor. 

Oktober 2013

Första prototypen klar. Teamet antas till KTH Innovations förinkubatorprogram (som då hette Student Inc.). De presenterar på en investerarfrukost och söker finansiering. 

November 2014

Teamet gick ett acceleratorprogram i San Fransisco under sommaren. Tillbaka i Sverige säkrar de finansiering från Almi och fortsätter utvecklas med stöd från KTH Innovation. I slutet av november lanserar teamets första crowdfundingkampanj, som blir riktigt framgångsrik. När kampanjen avslutas har Flic-teamet fått in 965 307 USD från 13 870 pers, vilket var 1206% över målet. 

April 2015

KTH Innovations stöd avslutas och Flic-teamet flyttar vidare till Things, ett coworking space som ligger på Campus. 

Maj 2019

Flic-teamet lanserade Flic 2 och nådde sitt mål på 30 minuter.