Demo Day på KTH Innovation

Publicerad 2019-01-16

Från smarta vattenmätare till innovativa odlingssystem. Vill du se några av KTH:s senaste startups? Kom på Demo Day på KTH Innovaton den 5/2!

Innovativa odlingssystem, smarta vattenmätare, teknik för behandling av barnfetma, en marknadsplats för fakturor, och teknik som minskar stress – det är idéerna bakom några av KTH:s senaste startups. Dessutom får du träffa nya startups från KI Innovations och SSE Business Lab och höra vad som är händer på agtech-scenen från Lovisa Magås, grundare av AGFO. Den 5 februari är du välkommen på Demo Day på KTH Innovation!

Anmäl dig här!

På KTH utvecklas varje år ett stort antal lovande startups av studenter, anställda och forskare, och nu är det dags för fem av dem att ta nästa steg efter ett år i KTH Innovations förinkubatorprogram, ett årslångt program för tidiga, teknikbaserade KTH-projekt som vill accelerera sin utveckling. Kom och se den senaste tekniken på väg ut på marknaden, träffa studenterna och forskarna som ligger bakom idéerna, och vem vet, kanske blir du inspirerad att följa i deras fotspår!

Plats och program:

När: Tisdagen den 5/2, 2019, 18.00-19.30

Var: F3, Lindstedtsvägen 26, KTH Campus

18.00 Dörrarna öppnas

18.15 Programmet på scenen börjar

Tio lovande startups pitchar, nytt från KTH Innovation, KI Innovations och SSE Business Lab, och Lovisa Magås från AGFO berättar om vad som händer på agtech-scenen.

19.30 Slut

Varmt välkomna!

Framtidens jordbruk med Lovisa Madås

Lovisa Madås, affärsutvecklare och journalist, berättar om vad som är nytt inom agtech, jordbrukets digitalisering. Hon är en av grundarna till medieplattformen AGFO  som bevakar den förändring som nu sker inom hela matsystemet. AGFO har nominerats till Tidskriftspriset och Livsmedelspriset för sitt innovativa, nyfikna och inspirerande grepp om matsystemet i omvandling. AGFO är en del av LRF Media.

Anmäl dig här!

De pichar på Demo Day 5 februari, 2019

Från Batch 6 i KTH Innovations förinkubatorprogram:

Ecobloom

Ecobloom utvecklar AI-drivna mikro-odlingssystem för hushåll, klassrum, och kontor. En kombination av ett smart miniväxthus och självförsörjande akvarium gör att användarna kan odla färsk, ekologisk mat året runt, och enkelt styra odlingsprocessen från sin telefon.

Labtrino

Labtrino AB utvecklar ett intelligent vattenmätarsystem för lägenhetsfastigheter som möjliggör individuell mätning kostnadseffektivt. Vårt trinometersystem använder maskininlärning för att bryta ner förbrukningsdata i tappställen och utvärderar ett hushålls vatten- och energiförbrukning från en enda, utanpåliggande sensor. Vår smartphone-app ger sedan boende en inblick i hur mycket vatten som används i jämförelse med andra hem och ger individanpassade rekommendationer på smarta sätt att minska sin förbrukning.

Besök Labtrinos hemsida

Provement

Provement skapar en plattform för att hjälpa sina användare hantera sin hälsa på ett balanserat sätt. Ingen ska behöva hantera de utmaningar som fetma medför utan rätt sorts stöd.

Här finns Provements hemsida

MindfulHU

MindfulHUs produkt kan imitera mänsklig andning och guida stressade människor genom andningsmeditation. Genom att använda deras fysiska, portabla apparat får du möjligheten att skapa en avslappnad miljö var som helst genom medveten andning.

LIQUID

Genom att erbjuda en öppen och transparent marknadsplats för fakturering och skuldbelåning kan LIQUID underlätta för företag att få bättre finansiering.

Besök hemsidan här

Från KI Innovations:

NorthernLight Diagnostics:

Det finns många tillgängliga behandlingsmetoder för depression, men att hitta en effektiv behandling för individer fastställs genom trial and error. NorthernLight Diagnostics har utvecklat algoritmer som kan förutse hur en patient svarar på behandlingen genom att analysera patientens aktivitetsmönster, vilket loggas med bärbar teknologi. Datan kan användas som beslutsunderlag av vårdgivare för att i väldigt tidigt skede bedöma behandlingens effektivitet hos patienter med depression.

Stack cell

Cellodling används i laboratorier i hela världen, och är i dagsläget till hög grad beroende av förbrukningsmaterial i plast. StackCell är en ny typ av cellodlingsskål, som är betydligt lättare och mer kompakt än existerande lösningar. StackCell är designad för att reducera plaståtgången per skål och hur mycket emballage som går åt vid transport.

Från SSE Business Lab:

PT Online

Med en vision att förenkla träning för alla erbjuder PT ONLINE rolig träningsvägledning i ett smidigt appformat. Appen drivs av ett egenutvecklat mjukvarusystem som anpassar träningen efter varje användares förmåga och målsättning, vilket gör träningen mer relevant, varierad och motiverande!

Ztorage

Ztorage är en helhetslösning för fysisk förvaring. Med Ztorage kan man magasinera utan att lyfta ett finger genom att Ztorage hämtar upp, förvarar och kör tillbaka dina saker. I webbplattformen får du en överblick över din lagrade saker och kan när som helst boka hemkörning eller nya upphämtningar.

Besök hemsidan!

Superblocks

Superblocks skapar möjligheter för visionärerna av den decentraliserade framtiden. Vi bygger verktygen så att du själv kan skapa dina egna oförstörbara Decentraliserade Applikationer (Dappar) på blockkedjan.

Besök deras hemsida