Digital kick-off för 17 nya KTH-startups

Ett kollage av selfies på deltagarna i den digitala batchstarten
17 nya KTH-startups deltog i den digitala batchstarten
Publicerad 2020-03-18

Sjutton nya team har gått med i KTH Innovations förinkubatorprogram. Igår träffades de för första gången i en digital kick-off. Från en simuleringsplattform för kvantmekanik till drönare som ska skydda grödor: här är projekten som kommit in på programmet!

När Corona-viruset hindrar oss från att träffas flyttar vi helt enkelt ut på nätet. Nästan 50 personer loggade in från runtom Stockholm när de 17 teamen i Batch 11 träffades för första gången i ett digitalt möte. Nu går starten för ett år av utveckling.

- Det är jättekul att se så hög energi från de nya teamen. Att ställa om till att bli helt digitala är så klart en utmaning, men det är också en bra möjlighet för oss att utvärdera hur vi jobbar och hitta nya verktyg, säger Viktor Olsson, Programansvarig.

Personerna i Batch 11 bildar nästan ett mini-KTH fortsätter han. De jobbar inom väldigt olika områden och kommer från olika bakgrunder och länder. De är forskare och studenter av olika kön, och många av teamen har medgrundare som kommer från andra universitet eller från affärsvärlden. En majoritet har ett stort fokus på hållbarhet.

Vi är stolta över att presentera teamen i Batch 11 i KTH Innovations förinkubatorprogram!

Möt Batch 11

Acupro

Acupro utvecklar kroppsnära teknik som gör det möjligt för äldre med artrit i knäna att själva administrera långvarig akupressurbehandling för minskad smärta och ökad funktion i vardagen.

Team: Kingsly Anand Agasteen Anantharaj & Adithya Raju Ganeshan

AGUST

AGUST är en plattform för managementkonsulter och investeringsförvaltare. Plattformen använder maskininlärning och NLP för att automatisera informationsinsamling och dataanalys.

Team: Simon Hällqvist, Petrus Oskarsson

Andning Med

Genom att ge direkt feedback på hur de inhalerar sin medicin hjälper Andning Med patienter med astma och KOL att förbättra kontrollen över sina sjukdomar.

Team: Annelie Hultman, Petra Szeszula, Essam Sharaf

Cribly

Vi vill skapa ökad rörlighet inom hyresrättsmarknaden genom en användarvänlig plattform där användare kan byta hyreskontrakt på ett lättillgängligt och prisvärt sätt.

Team: Anna Zakipour, Arsham Atighechi, Martin Pola, Anna Strandberg, Josefine Mattsson, Larissa Menegaldi

Cruitmed

Vårdens arbetsmarknad behöver bli mer effektiv och transparent. Med Cruitmed kan vårdpersonal snabbt och enkelt jämföra arbetsgivare inom sjukvården och automatisera deras jobbsökande.

Team: Milan Pishnemaz

FLOX

Våra autonoma drönare erbjuder en innovativ lösning för att skydda grödor. Genom att stoppa vilda djur från att komma in på din mark kan FLOX hjälpa dig begränsa skador och sänka kostnader.

Team: Matteo Tadiello Marco Moletta

Foodtruck App

Upptäck vilka food trucks som finns i din närhet och beställ via appen. Hämta maten direkt är du kommer. Njut av en god lunch utan att behöva köa eller vänta.

Team: Axel Meurling & Johan Vikström

GoPlanet

GoPlanets app mäter människors och förtags klimatavtryck och ger roliga och inspirerande utmaningar för att uppnå en hållbar reseindustri.

Besök hemsidan

Team: Hossein Shokri Ghadikolaei, Sina Molavipour, Hassan Sohofi, Olivia Manzagol, Johan Westberg

mildra

Genom sin serviceplattform inom klimatkompensation undanröjer mildra hindren för e-handelsföretag att erbjuda klimatkompensation till sina kunder.

Team: Eric Törnqvist, Robert Jurewicz, Michael Hindley, Victor Wroblewski

QM4Mat

QM4Mat erbjuder kvantummekaniska simulationstjänster för egenskapsdriven materialdesign till industriföretag.

Team: Raquel Lizárraga & Liyun Tian

Rental Sense

Rental Sense är en försäkringsprodukt som ger hyresgäster flexibla hyreskontrakt utan att hyresvärdar behöver kompromissa med sitt stabila kassaflöde

Team: Hugo Bergström & Jacob Stenswed

Shnake

Skapa, dela och sälj dina bästa geografiska rutter genom Google Maps

Team: Vincent Paul Lohse, Niklas Loason, Anathea Cristea & Silviu Gherman

SISS

Kopplar fordonets registreringsskylt till förarens betalningsmetod så att de kan tanka utan att fysiskt använda sitt kreditkort, sin telefon eller kontanter.

Team: Romman Alham

TenFAST

För fastighetsägare och hyresvärdar som vill ha hjälp att skapa och signera hyresavtal, skicka avier och hantera av hyresobjekt och fastigheter skapar TenFAST en webbaserad och automatiserad tjänst.

Team: Emil Ahlbäck & Fabian Hedin

Univid

Univid är en studentanpassad plattform där användare kan följa föreläsningar live, dela anteckningar och interagera med föreläsaren.

Team: Erik Skogetun, Jonathan Rintala, Elina Eriksson

Waves

Waves hittar och följer upp impactinvesteringar baserat på dina värderingar.

Team: Emelie Jin, Alexander Jakobsen, Johan Lorenzen

Wyrelink

En streamingtjänst för gaming som använder 5G för att skicka data från dina stationära enheter till din telefon.

Team: Arbër Mulolli, Simon Röhr, Oliver Thim & Erik Haugbak

Text: Lisa Bäckman & Anna Isoz

Har du en idé?

Är du forskare, student eller anställd på KTH och har en idé du skulle vilja utveckla? Vill du skapa nytta med din forskning, eller har du kanske frågor om finansiering, patent eller avtal? Hör av dig till oss så hjälper vi dig komma vidare!