DYAMO ska få fler att stanna i skolan

Safae Berrahmoune och Hiba Adem
KTH-studenterna Safae Berrahmoune och Hiba Adem har grundat DYAMO. I juni vann de en miljon i investering i Breakits tävling SHIFT
Publicerad 2021-10-01

I juli vann KTH-studenterna Hiba Adem och Safae Berrahmoune en miljon i investering. Nu lanseras deras mentorapp DYAMO, som ska få fler att stanna i skolan. Om fem år är målet att DYAMO ska finnas i varje elevs ficka i hela Sverige.

Hiba och Safae pluggar båda på KTH och har känt varandra i 19 år. Idén till DYAMO fick de en kväll när de bakade en tårta till en kompis.

- Vi kom fram till att vi ville göra något för att motivera ungdomar, berättar Safae. Lite senare jobbade vi båda av en slump som läxhjälpare, och insåg att läxhjälp inte räcker för att få ungdomar att stanna i skolan. Det behövs något mer. En gång i veckan räcker inte, då hinner eleverna falla tillbaka igen och så måste man börja om på nytt. Vår lösning är mentorskap, och det måste vara digitalt, kontinuerligt och lättillgängligt.

En digital mentor i fickan

En telefon som visar DYAMO-appen
DYAMO är en digital mentor i fickan.

De började utveckla Dyamo, en ”digital mentor i fickan”. I appen kopplas elever i högstadiet och gymnasiet med äldre mentorer genom en smart matchningsmetod. Mentorerna stöttar eleverna inom det område som just de behöver hjälp med, från dålig självkänsla till studieteknik. Eleverna är helt anonyma.

- Eftersom eleverna är anonyma kan de prata fritt, säger Safae. Det ger också en signal att mentorn inte bryr sig om vem du är, vad du heter, var du kommer ifrån eller hur du ser ut. Den bryr sig bara om att du är en elev i behov av hjälp.

Vann en miljon i investering

I juli vann DYAMO Breakits tävling SHIFT , en tävling för att hitta förortens och landsortens bästa startups. De fick in sex investerare som tillsammans gick in med en miljon för en tiondel av företaget.

- Investeringen gjorde att vi kunde utveckla plattformen, men det viktigaste för oss var inte pengarna utan personerna bakom, förklarar Hiba. Deras nätverk och kunskaper är en verkligen en dörröppnare.

Dyamospelet motiverar eleverna

En viktig del i appen är kombinationen av gamification och mentorskap. I Dyamospelet får eleverna lösa uppgifter och samla nycklar. När eleven fått fem nycklar får de en gåva.

- I vissa områden är det över 50% av eleverna som går ut högstadiet utan fullständiga betyg, berättar Safae. Dyamo behövs för att eleverna har förlorat kopplingen till skolvärlden och syftet med skolan. Mentorskapet och att de klarar uppgifterna gör att eleverna känner sig mer säkra på sig själva och att de blir mer motiverade.

Målet 120 användare

Dyamo samarbetar med skolor för att nå ut till eleverna. I den nuvarande affärsmodellen betalar skolorna per elev, och får i gengäld anonymiserad data på hur eleverna upplever skolan och vad som kan förbättras.

- Vi jobbar med skolor i hela Sverige, men började i Järva eftersom vi själva gått i skolan där, söger Hiba. Målet är att Dyamo ska finnas i varje elevs ficka i hela Sverige. I höst är målet att ha 120 användare i appen.

"Jag är en del av det här"

Platsen för intervjun är KTH Innovations nya lokaler på Teknikringen 1, som precis har öppnat efter pandemin.

- Det är fantastiskt att vara här, Säger Hiba. Det bästa är att man kan springa på folk i korridoren, eller bara knacka på om man behöver hjälp med något. Det är skönt att vara i en sfär av andra entreprenörer och att känna att ”jag är en del av det här”. Det är viktigt när man är ett startup. Man har ett litet team och jobbar mycket själv.

Positivt klimat

Varje onsdag träffas Dyamo och de andra teamen i förinkubatorprogrammets Batch 12 över lunch, för att fokusera på ett specifikt ämne inom affärsutveckling. Just nu ligger fokus på att förbereda pitchen för Demo Day som äger rum i november. Då är det dags för Batch 12 att lämna programmet för att ta nästa steg.

- Alla är väldigt öppna med sin feedback. Det är ett väldigt positivt klimat. När vi pratar om Dyamo med de andra i programmet så förstår vi också hur de uppfattar oss. ”Okej, vi behöver justera det här”. Till nästa möte har vi ofta skruvat på vår beskrivning.

Varför söka?

Varför ska man söka?

- Man växer som person och lär sig genom de andra teamen, säger Safae.

- Det öppnar dörrar, fortsätter Hiba. Man får tillgång till kompetenser och massa saker som hade varit svårt annars. Man får coachning, juridisk hjälp, spridning, kontorsplats, nätverk, allt gratis. Det hade inte varit lika enkelt om det inte varit via KTH Innovation. 100% tips att man ska söka.

Text: Lisa Bäckman

Om DYAMO

• DYAMO har grundats av KTH-studenterna Hiba Adem och Safae Berrahmoune.
  • Appen finns att ladda ned på App Store  och Google Play .
  • DYAMO är en digital tjänst som matchar högstadie-och gymnasieelever med universitetsstudenter och yrkesutövare.
  • DYAMO går KTH Innovations förinkubatorprogram , där de får ett år av extra utveckling, kontorsplats på campus och kommer in i en stöttande och innovativ community på KTH. Ansökan till programmet är öppen till den 29 september. Läs mer och ansök!
  • Vill du bidra? Ansök om att bli mentor i DYAMO!