Ett bildkollage med texten "Välkomna Batch 2. Vårt acceleratorprogram väntar" och EIT:s logotyp.

Fem startups i europeiskt mobilitetssamarbete

Publicerad 2021-01-12

Säkrare vägar, mer effektiv planering av transporter, och minskade utsläpp. KTH Innovation välkomnar fem startups till EIT Urban Mobility Accelerator Program.

KTH tillhör fem konsortier inom det prestigefyllda samarbetet European Institute of Innovation and Technology (EIT). EIT ska stärka Europas konkurrenskraft och position som global ledare av innovationer inom strategiskt utvalda områden. Konsortiet EIT Urban Mobility är en så kallad Knowledge and Innovation Community (KIC), med fokus på framtidens transporter och de nya transportlösningar som behövs, framförallt med hänsyn till de globala målen för hållbar utveckling som ska uppnås 2030.

- I samarbetet EIT Urban Mobility finns ett stort antal partners som är relevanta för mobilitetsfältet, inklusive runt 30 städer över hela Europa, säger Siimon Vaske, Affärsutvecklingscoach på KTH Innovation. Vi hoppas att det här starka nätverket ska accelerera utvecklingen för framtidens teknik och startups som kan ha positiv påverkan på vårt samhälle och vår miljö.

Utvalda i hård konkurrens

Den 11 januari var startdatum för Batch 2 i EIT Urban Mobility Accelerator, ett 6-månaders program för lovande europeiska startups inom mobilitet. Fem team går nu med i Innovation Hub North, som drivs av KTH Innovation tillsammans med Stockholms stad, Helsingfors stad, Aalto-universitetet, och Aalto Startup Center. Samtidigt påbörjar 20 startups i de östra, västra, centrala och södra delarna av Europa programmet. De intagna bolagen har valts ut bland över 250 sökande från Europa och associerade länder.

- Det känns jättebra att börja jobba och att utnyttja konsortiets fulla potential, fortsätter Siimon Vaske. Förutom att samarbeta med våra kollegor på Aalto för att skapa ett program med hög kvalitet ser vi mycket fram emot att bidra med vårt stöd till de utvalda bolagen. Det ska bli spännande att följa deras utveckling.

Teamen som antagits till programmet får finansiellt stöd, mentorskap, coaching, workshops, gratis kontorsplats och tillgång till lokala ekosystem och infrastruktur, plus mycket med som tillhandhålls genom de fem innovationshubbarna.

Teamen i Innovation Hub North

Gordian Logistics Optimisation Systems

Gordian är en deeptech-startup grundad av forskare på KTH med stöd från KTH Innovation. Gordian gör planeringen av transporter enkel och effektiv genom att reda ut miljontals rörelsespår. Deras produkter använder AI och analys av proprietär rörelsedata för att göra planeringen av transporter enkel, interaktiv och evidensbaserad. Planer som skapats med Gordians produkter är upp till fem gånger mer kostnadseffektiva än konkurrenternas och kan resultera i besparingar på megaton koldioxid och miljarder Euro i kostnader.

thegordian.io

InnoBrain

När fordon blir självkörande eller fjärrstyrda kommer förarna antingen försvinna helt eller kontrollera fordonet på distans. Det skapar två nya utmaningar för produktutveckling och övervakning: 1): Att följa förarnas prestanda i fjärrstyrda situationer och 2) subjektiv utvärdering av fordon från passagerarens perspektiv. InnoBrain erbjuder en neuro- och AI-baserad plattform för att direkt följa och utvärdera den kognitiva och emotionella statusen hos passagerare och förare av fjärrstyrda fordon. InnoBrain grundades av forskare på KTH och har tidigare fått stöd av KTH Innovation.

www.cogniuse.com

Peregrine Technologies

Peregrine Technologies är ett Berlin-baserat AI-bolag som förbättrar vägsäkerhet och minskar koldioxidutsläpp i städer. Genom att i realtid inhämta kunskap från trafikscener kan de hindra och undvika sannolikheten för högriskhändelser i trafiken. De tar automatiskt bort personlig data i bilderna, som till exempel ansikten och registreringsskyltar, vilket gör lösningen GDPR-säker. Peregrine hjälper förare och trafikledare att rädda liv och spara pengar.

peregrine.ai

Skipit

Världens första mobilitetsapp som för rese- och turistmarknaden. Skipit ger sina användare ett globalt Oyster card och reseplanerare. De ger tillgång till ett flertal kollektivtrafiknätverk och transportmedel med låga utsläpp så att deras användare kan utforska nya städer med självförtroende och samtidigt bekämpa klimatförändringarna.

skipit.cc

TELEPORT Mobility AB

Teleports batteribytarsystem sänker driftskostnader, minimerar miljöpåverkan och möjliggör ökad användning av delade elscootrar och -cyklar.

teleportmobility.eu

Hela listan

Här hittar du alla 25 team som kommit in på programmet.

Text: Lisa Bäckman