Fyra miljoner i finansiering för automatisk schemaläggning

Nikolaos Kalkitsas presenterar på scen. Han håller i en mikrofon och står framför en skärm.
Nikolaos Kalkitsas pratar om Royal Schedule på Demo Day för Batch 8 i KTH Innovations förinkubatorprogram
Publicerad 2020-10-02

En doktorand och en student i från KTH slog sig ihop och startade Royal Schedule. Nu har de tagit in fyra miljoner i finansiering för sin tjänst, som ska automatisera schemaläggningen, en tidskrävande och ofta frustrerande process för schemaläggare.

– Vi har under flera års tid jobbat med att ta fram en matematisk modell och algoritm för att på några minuter ta fram ett komplett optimerat schema till en hel skola, inklusive elever, lärare och klasser. En process som idag, för majoriteten av skolorna, är helt manuell och ofta tar flera veckor. Vi använder stora datorkluster för att göra de komplexa beräkningarna, berättar Emil Blomquist, doktorand i teoretisk fysik vid institutionen för fysik på KTH.

Användbart i många sektorer

Teamet bakom Royal Schedule ser stora möjligheter för hur tekniken kan användas i framtiden. Schemaläggning finns inom många branscher och problemet är inte unikt för utbildningssektorn. Tekniken kommer kunna appliceras inom hemtjänst, skiftarbeten och sjukvård, för att bara nämna några sektorer.

– Vi har funnits ute på marknaden i cirka ett år och har fått fantastisk respons från de kunder som använder produkten. Vi har gått från 100 till 5000 användare. Dessutom har vi säkrat ett samarbetsavtal med en av Sveriges största skolplattformar för att tillsammans sälja lösningen vidare, berättar Nikolaos Kalkitsas, VD på Royal Schedule och tidigare KTH student med examen inom teknisk fysik.

Förinkubatorprogrammet "oerhört värdefullt"

I september 2018 var Royal Schedule ett av de 15 startup-projekt som antogs till Batch 8 KTH Innovations förinkubatorprogram.

– Vi hade aldrig kommit såhär långt på så förhållandevis kort tid om det inte vore för KTH innovation. Coachning, stöd och inte minst att ha haft en gemensam arbetsplats har varit otroligt värdefullt för oss, fortsätter Nikolaos.

Royal Schedule tar nu in 4 miljoner kronor i extern finansiering för en fortsatt expansion av bolaget.

– Det är ett naturligt nästa steg. Vi har med vår produkt bevisat behovet, och med hjälp av ett nytillskott på kapital ges vi möjlighet att vidareutveckla konceptet på nya marknader och lösa de problem manuell schemaläggning innebär.