Idén som ändrade karriärplanerna

Publicerad 2019-01-30

När Fredrik Sebek och Oliver Petri började plugga Datateknik på KTH hade ingen av dem en tanke på att de skulle starta företag, men det ändrades när de under en kurs i mjukvarukonstruktion fick kontakt med Taraneh Shojaei och hennes idé.

Fredrik Sebek, Taraneh Shojaei och Oliver Petri är grundare av Apostar.

På mindre än ett år har KTH-bolaget Apostar gått från idé till färdig produkt. Dessutom har de hunnit skriva avtal med kunder och har fler på väg in. Om några veckor lanseras första versionen av appen, som ska säkra kompetensutvecklingen för personalen inom apoteksbranschen.

Apotekaren Taraneh Shojaei såg att det fanns ett behov av att underlätta kompetensutvecklingen inom apoteksvärlden, men behövde hjälp för att genomföra sin idé.

- Jag ringde till KTH Innovation och fick prata med en av coacherna. Jag sa att jag är apotekare, jag har en jättebra idé och jag vill komma i kontakt med KTH-studenter. Jag tyckte att någon måste göra det här, men jag kunde inte göra det själv.

Genom KTH Innovation fick hon veta att det gick att skicka in projekt till en kurs i mjukvarukonstruktion på KTH. Datateknikstudenterna Oliver Petri och Fredrik Sebek fastnade för just Taranehs idé av de 50 projekt de hade att välja på. Där föddes teamet bakom Apostar.

- Apostar är ett elearningsföretag inriktat mot apotekspersonal, berättar Taraneh. Vi gör det enklare för apotekspersonalen att lära sig om de produkter som säljs på apotek.

Taraneh är apotekare, har själv varit chef över ett apotek och har jobbat inom läkemedelsindustrin med marknad och sälj. Hon såg att det fanns ett behov för en tjänst som Apostar av flera anledningar: mycket av den medicin som skrivs ut används fel, stannar i skåpen, eller blir kvar hos apoteken. Det kostar både pengar och frestar på miljön. Apoteken har också ansvar över att berätta för patienterna hur de ska använda medicinen de hämtar ut, men idag är det svårt att hitta informationen man behöver. Det är också ett lagkrav att all apotekspersonal, inklusive säljarna och kassapersonalen, måste genomföra en timmes kompetensutveckling varannan vecka.

- All information finns där ute, säger Taraneh, men ofta går minst hälften av tiden åt att hitta vad man ska läsa. Förr i tiden satsades det mycket resurser på kompetensutveckling, men när branschen avreglerades fick vi mindre tid. Vi startade Apostar för underlätta för apotekspersonal som vill förhöja sin kompetens. I appen kan de läsa om produkter, genomföra utbildningar, samla poäng och tävla mot personal på andra apotek. Vi vill att den ska vara kul att använda!

Efter att kursens slut tog Taraneh, Oliver och Fredrik kontakt med KTH Innovation, genom att fylla i ett enkelt formulär på hemsidan . De fick svar av Daniel Carlsson, Affärsutvecklingscoach inom medtech, som var rätt person att ta sig an deras idé. Efter det har utvecklingen gått snabbt. Om några veckor lanseras Apostar-appen, som utvecklats i React Native.

- Vi hade nog kommit dit där vi är idag även utan KTH Innovation, men det hade tagit väldigt mycket längre tid, säger Taraneh. Vi har sluppit ta felsteg och sparat väldigt mycket tid och pengar.

50 000 kronor i VFT-finansiering gjorde att Apostar snabbt kunde få hjälp med att se över sina avtal, och i september 2018 kom de in i  tillsammans med 15 andra tidiga KTH-projekt. Under ett år utvecklas projekten tillsammans mot marknaden, får tillgång till kontorsplats dygnet runt, extra stöd från sin affärsutvecklingscoach och får varje vecka delta i workshops för att utveckla sina idéer och sina kunskaper inom entreprenörskap. Ansökan till KTH Innovations förinkubatorprogram är öppen till den 13/2.

Projekten i KTH Innovations förinkubatorprogram drivs alla av nuvarande studenter, forskare och anställda på KTH, parallellt med att de pluggar, forskar eller jobbar. Fredrik och Oliver är inga undantag.

- Det har inte varit några problem att fortsätta plugga samtidigt som vi är med i programmet, säger Oliver. Det är väldigt flexibelt, så under tentaperioder jobbar vi mindre med Apostar och när det är lugnare jobbar vi mer.

Fredrik fyller i:

- Dessutom ger programmet en struktur som gör att det är lätt att veta vad nästa steg är. Det är också kul att sitta på samma ställe som andra som också utvecklar sina företag. Vi har samma utmaningar och man kan alltid lära sig av varandra.

Ytterligare 150 000 i VFT1-finansiering bidrar just nu till att finslipa appen innan lanseringen i februari.

Feedbacken från apotekspersonal runt om i landet som fått testa appen har varit väldigt positiv, och teamet får flera meddelanden i veckan från personer som undrar när appen släpps. Under ett betatest i somras kunde de se hur användarna gick in alla tider på dygnet för att genomföra utbildningar, till och med på sena lördagskvällar.

Det är mycket att hålla koll på när man ska starta samarbeten med företag. Teamet lyfter särskilt hjälpen de fått med sina avtal och juridiska frågor.

- Man får lära sig många saker som är viktigt inom företagande från KTH Innovation, men hjälpen med att se över våra avtal har varit jätteviktig, säger Taraneh. Om vi inte fått stöd med avtalen hade vi nog gett upp för länge sedan. Chansen att lyckas ökar otroligt mycket när man får hjälp av KTH Innovation. Vi rekommenderar alla att söka till KTH Innovations förinkubatorprogram!

Är du nyfiken på appen? Gå in på Apostars hemsida  för att få veta mer!

Har du en idé som du vill utveckla? Just nu kan du ansöka till KTH Innovations förinkubatorprogram, där ett år av strukturerat stöd, kontorsplats 24/7 och workshops hjälper dig utvecklas!