Inclined Labs – KTH-bolaget som kan flyga

Innovation Forum

Bild: Inclined Labs
Publicerad 2018-09-10

Hör KTH-forskaren Peter Georén och hans medgrundare Jonas Tholin berätta historien om KTH-bolaget Inclined Labs, hur de blev de första människorna i världen att flyga wingsuit inomhus, och ge sina bästa råd för hur du kan följa i deras fotspår.

Kombinationen av en topphemlig, övergiven militäranläggning, en galen idé och forskning i världsklass resulterade i en helt unik upplevelse. När forskare från KTH och Karolinska Institutet förstod att de kunde göra det möjligt att flyga på riktigt i en modifierad, horisontell vindtunnel, framåt mot vindriktningen i stället för att falla som i en horisontell tunnel, insåg de att de lyckats med något som ingen annan gjort förut.

Efter åratal av tester och modifiering av Flygtekniska försöksanstaltens vindtunnel LT1, som tidigare använts under utvecklingen av svenska stridsflygplan, lyckades teamet med sin ambition och blev de första människorna i världen att flyga fritt horisontellt.

Bakom deras innovation ligger banbrytande och patenterade lösningar som utvecklas med hjälp av vetenskaplig metod, inklusive avancerad modellering, prototyptestning av det tekniska tunnelkonceptet, och ett nytt säkerhetssystem och flygträningssystem. På grund av Inclined Labs kommersiella fokus har bara delar av den stora datamängden publicerats. Till slut, efter att ha fått stöd från KTH Innovation, kunde anläggningen Indoor Wingsuit Stockholm by Inclined Labs  äntligen öppna för allmänheten under 2017.

Hör KTH-forskaren Peter Georén och hans medgrundare Jonas Tholin berätta historien bakom KTH-bolaget Inclined Labs, dela med sig av några av den gamla militäranläggningens hemligheter, och ge sina bästa råd på hur du kan följa i deras fotspår.

Registrera dig här!

Var: Salongen, KTH Biblioteket,

När: Fredagen den21/9, 2018, 12-13.

De första 25 personerna får en lunchmacka.

Innovation Forum

Det här är det andra seminariet i en föreläsningsserie från KTH Innovation där du får träffa KTH Innovations alumner, och höra mer om dina möjligheter som KTH-student, forskare eller anställd. Glöm inte att skriva upp dig på vårt nyhetsbrev och följa oss på sociala medier för att få våra inbjudningar!