Innovationen som stoppar svinnet

Amin Kazemzadeh, Giulia Gaudenzi och Sara Jonegård
Amin Kazemzadeh, Giulia Gaudenzi och Sara Jonegård under KTH Innovations Demo Day
Publicerad 2021-01-19

Dåliga förpackningar gör att miljontals ton flytande produkter slängs i onödan. KTH-forskaren Amin Kazemzadeh har kommit på en lösning för att stoppa svinnet – en marknad på 400 miljarder dollar. Här är teamet bakom Flexpenser, en av de senaste teamen som gått igenom KTH Innovations förinkubatorprogram.

- När jag var doktorand utmanade min handledare Marc Madou vid University of California Irvine oss studenter att komma på en lösning för förvaring och kontrollerat utsläpp av vätskor i mikrochip, vilket enligt honom var ett av de största hindren för att kunna kommersialisera ultrasmå laboratorier, så kallade lab-on-chip, och patientnära produkter berättar grundaren Amin Kazemzadeh. Några år senare när jag hade avslutat mina doktorsstudier och precis var på väg att börja som postdoktor på KTH kom jag på lösningen. Det blev starten för Flexpenser.

Vaknade med en idé

Amin Kazemzadeh har forskat på skolan för Kemi, Bioteknik och Hälsa på KTH. Tillsammans med Giulia Gaudenzi och Sara Jonegård jobbar han nu för att ta tekniken till marknaden. Men hur gick det till Amin Kazemzadeh löste problemet han hört talas om så många år tidigare?

- Jag hade helt och hållet glömt bort problemet, men en dag vaknade jag med det i huvudet, berättar Amin Kazemzadeh. Jag tänkte bort det som omöjligt men nästa dag vaknade jag med problemet i huvudet igen. Den tredje morgonen samma sak hände såg jag lösningen som en film framför mina ögon. Jag var helt säker på att det skulle funka.

700 miljoner ton slängs varje år

De flesta vätskor, från mat till smink, färg och lim, börjar brytas ned så fort du öppnar förpackningen. Amin Kazemzadehs idé var enkel: att täcka öppningen med ett elastiskt membran som bara släpper ut vätska när du applicerar tryck. Förpackningen blir på så vis självåterförslutande. Nu har teamet utvecklat tekniken, som passar för många olika sorters förpackningar och dessutom är lufttät. Eftersom inga föroreningar kommer in i förpackningen behöver man inte heller använda konserveringsmedel och produkterna håller längre utan att bli dåliga.

- Varje år slängs 700 miljoner ton flytande produkter, säger Giulia Gaudenzi. Ofta häller vi bara ut det som blivit dåligt i vasken, och på så vis riskerar vi att förorena vårt grundvatten. Tänk också på produkter som lim som torkar i förpackningen. De har också stor miljöpåverkan. Problemet är enormt!

Teamet bakom innovationen

När han började på KTH tog Amin Kazemzadeh med sig sin idé från Teheran till Stockholm, där han kom i kontakt med KTH Innovation för första gången hösten 2017. Sedan dess har både tekniken, affären och teamet växt.

Med en examen från Handelshögskolan bidrar Sara Jonegård med ett affärsperspektiv, även om hon säger att medlemmarna i teamet just nu jobbar tillsammans med alla frågor som dyker upp. Hon kom in i teamet i maj 2020, samtidigt som Giulia Gaudenzi. Giulia Gaudenzi har bakgrund inom medicinsk vetenskap från Karolinska Institutet, men är idag postdoktor på KTH, där hon fokuserar på vårddiagnostik till låg kostnad för globala hälsoapplikationer.

- Amin och jag jobbade i samma labb på SciLifeLab. I vanliga fall skulle jag ha gjort fältarbete i Östafrika men på grund av COVID-pandemin så jobbade jag med min forskning på distans. Vi började prata och kom på massor av bra idéer och till slut frågade han om jag ville gå med i Flexpenser.

Förinkubatorprogrammet gav ett sammanhang

Flexpensers inramade diplom från KTH Innovations förinkuator ligger på en blå duk

I KTH Innovations förinkubatorprogram blev Flexpenser ett av 14 team som jobbade för att ta sina idéer så långt som möjligt och lansera på marknaden efter ett år. Tillsammans med andra studenter, forskare och anställda på KTH kom de in i en kreativ community där man både hjälps åt, peppar och utmanar varandra.

- Att vi drev en forskningsbaserad startup innebar att våra utmaningar ibland var annorlunda från de övriga teamens, men det gjorde oss också unika, säger Amin Kazemzadeh. Det är svårt att göra en sådan här resa ensam, och programmet gav oss ett stöttande sammanhang.

Tillsammans med de tolv andra teamen som tog sig igenom hela året gick Flexpenser ur programmet i oktober 2020. Under hela resan har de fått stöd av sin affärsutvecklingscoach Gustav Notander.

- Gustav har varit ett väldigt värdefullt stöd. I början var jag väldigt ny på detta och vi pratade då mycket om hur man kommer igång och hur vi skulle bygga företaget. Men efterhand när jag lärt mig mer så gick diskussionerna över på mer avancerat affärsutvecklingsstöd, och dessutom hjälp med förhandlingar och med kontrakt.

Hållbarhet viktigt

I januari 2021 signerade Flexpenser sin första kund, ett internationellt bolag som är ledande inom hushållsprodukter. I framtiden hoppas Flexpenser bli förstahandsvalet för sina kunder.

- För oss är det viktigt att göra saker lite annorlunda, säger Giulia Gaudenzi. Vi sätter stolthet i att arbete med hållbarhet. Vi vill ha ett gott arbetsklimat och vara ett bra företag.

Sara Jonegård avslutar:

- Vi vill skapa nytta i världen. Om vi är en bra affärspartner så vinner alla. Om du vill veta mer om Flexpenser eller jobbar inom förpackningsindustrin, hör av dig till oss!

Besök www.flexpenser.com

Text: Lisa Bäckman