KTH Innovation Challenge - Music Tech

Publicerad 2018-09-07

KTH Innovation har en ny utmaning till dig! Den här gången vill vi att du kommer fram till en idé på tema music tech. I potten finns upp till 50 000 kronor i Proof of Concept-finansiering.

Har du en idé som kan bli nästa stora grej inom musik? Eller har du en lösning som kan förbättra en specifik mikroskopisk komponent i produktionskedjan? Kan du strömma musik med bättre kvalitet, skapa ljud som ingen hört förut, eller koppla ihop musiker och deras publik på ett helt nytt sätt? Kan du göra musikindustrin mer jämställd, hållbar eller innovativ med hjälp av teknik?

Skicka oss din music tech-idé och tävla om upp till 50 000 kronor för att realisera ditt projekt. Ansök senast den 25 september, 23.59.

Starta din ansökan!

Vad räknas som music tech?

Vi vill uppmuntra dig till att tänka fritt kring konceptet music tech. Om du har en teknikbaserad idé och kan visa oss att den kan användas i musikindustrin, ljudproduktion, eller på något annat sätt relaterar till musik så kan du vara med och tävla!

Allt du behöver veta

Vem kan delta?

Anta utmaningen om:

• du har ett techbaserat projekt inom området music tech.
  • du har börjat utveckla tekniken och har gjort vissa framsteg
  • minst en i teamet just nu är student, forskare eller anställd på KTH
  • idén eller projektet inte redan har fått finansiellt stöd från KTH Innovation

Deadline och ansökan

Deadline är klockan 23.59 den 25 september, 2018. Det här behöver du göra:

• Beskriv projektet/idén (max 4000 tecken) utifrån NABC-modellen:
    • Need: vilket/vilka problem syftar din idé till att lösa? På vilket sätt är din lösning music tech?
    • Approach: hur ser din lösning ut (teknisk lösning eller affärskoncept)?
    • Benefits: vilka är fördelarna för användare eller kund?
    • Competition: vad gör din idé unik? Vilken konkurrens finns?
  • Nuvarande status (max 1500 tecken):
    • Beskriv i vilket stadie projektet befinner sig och vad du har gjort hittills.
  • Motivering och plan (hur du kommer använda prispengarna)
    • beskriv din plan, hur du skulle använda prispengarna och hur detta skulle bidra till att driva ditt projekt framåt

Vem vinner?

Det vinnande bidraget väljs ut baserat på de följande kriterierna:

• Genomslag och potential: idéns potentialatt nå marknaden
  • Innovativt: hur unik och nyskapande idén är
  • Genomförbarhet: möjligheten att projektet går att utveckla och ta till marknaden

Utvärderingsprocessen genomförs av KTH Innovation. Utvalda kandidater kan komma att kallas till en intervju.

Vad kan jag vinna?

• det vinnande projektet/projekten får 50 000 kronor i täckta kostnader för att utveckla sin idé och för att finansiera relevanta aktiviteter. Projektet får också stöd från KTH Innovation.
  • Relevanta aktiviteter är sådana som syftar till att utveckla projektet mot marknaden. Exempel kan vara aktiviteter för att träffa potentiella användare, kunder och partners; utveckla en demo eller prototyp att använda i tester eller marknadsaktiviteter; eller att genomföra pilotstudier.
  • Den slutgiltiga budgeten och aktiviteterna beslutas i diskussion med KTH Innovation.
  • prispengarna kan inte användas till att ansöka om patent, betala ut löner eller att genomföra forskningsaktiviteter.

Har du frågor?

Skicka ett mail till Lisa Bäckman, Marknads- och kommunikationsansvarig på KTH Innovation.