Labtrino vill minska din vattenförbrukning med hälften

Publicerad 2019-03-04

Ramtin Massoumzadeh och Thibault Helle spenderade en hel dag på att komma på idéer. När dagen var slut hade de bestämt sig för att satsa på en: idén om en smart dusch. Nu, ett och ett halvt år senare har deras idé utvecklats till en patenterad, smart vattenmätare som med hjälp av ultraljud kan berätta exakt hur mycket vatten du använder och var.

En dags brainstormande

Ramtin och Thibault träffades under en kurs på KTH, och bestämde sig snabbt för att de ville starta företag

tillsammans under tiden de pluggade. Efter en intensiv dag av brainstorming hade de en tavla full av potentiella idéer, från en baklängesmikro som snabbt skulle kunna kyla ned din dryck, till en drönare som kunde salta vägar. I slutändan bestämde de sig för en idé som gick ut på att göra en smart dusch som skulle kunna hjälpa dig att hitta den perfekta temperaturen, samtidigt som den sparade vatten.

Thibault och Ramtin hörde av sig till KTH Innovation, där de fick kontakt med Siimon Vaske, Affärsutvecklingscoach. De beskrev sin idé som en kran som kan kontrollera vattenflöde och temperatur, vilket skulle spara vatten och energi.

Teamet spenderade sommaren på att ta fram sin första prototyp på KTH:s prototypcentrum, där de båda jobbade. De gjorde också sin första marknadsundersökning och fick blandad feedback. De flesta av deras potentiella kunder, som hotell och lägenhetsförvaltare, fattade direkt värdet av att veta hur mycket vatten som går åt, men vissa argumenterade att ”vatten ändå i princip är gratis i Sverige”.

Att hitta kärnan i problemet

Ramtin och Thibault hade hittat ett problem som behövde en lösning: att minska vattenförbrukningen. Men var en smart dusch verkligen rätt väg att gå?

- Duschen visade sig bli något av en lyxprodukt, men behovet att minska vattenförbrukning på individnivå fanns kvar, säger Ramtin. Vi behöll tekniken vi hade utvecklat, men bytte fokus till att göra en smart vattenmätare som kunde mäta hela hushållets vattenförbrukning.

En av de största orsakerna till att vattenförbrukning inte mäts i Sverige är att kostnaden och risken för att installera en traditionell vattenmätare, vilket innebär att man måste såga av röret, är alltför hög. Labtrinos högsta prioritet blev därför att utveckla teknik som gjorde det möjligt att installera en mätare utanpå röret. Efter att ha undersökt alla möjligheter föll valet på ultraljud, eftersom det skulle funka på alla olika sorters rör.

- Vi hade ju pluggat fysiken bakom tekniken på KTH, men att utveckla en riktig produkt är något helt annat, säger Thibault. Vi har lärt oss så mycket på vägen. Vi visste ingenting om ultraljud innan, men vi läste på om tekniken, köpte komponenter och började bygga en prototyp.

Visit Labtrino's website

Är vatten verkligen gratis?

Idén om att vatten är gratis och oändligt är en av Labtrinos största utmaningar. En stor del av problemet är att vi inte betalar för hur mycket vatten vi faktiskt använder. Vi har dessutom ingen aning om hur mycket vatten som går åt varje dag.

- En genomsnittlig svensk använder ungefär 200 liter per dag, säger Thibault. Genom att visualisera hur mycket vatten du använder, ge dig tips på hur du kan minska din förbrukning, och dessutom låta dig tävla med grannen, tror vi att vi kan minska den siffran med upp till 40-50 %.

”Vi drivs av friheten”

Labtrino-teamet spenderade förra året som ett av startup-projekten i KTH Innovations förinkubatorprogram. Tillsammans med nio andra projekt fick de extra affärsutvecklingsstöd, workshops varje vecka för att utveckla sin startups och sig själva som entreprenörer, och kontorsplats på campus, något som Labtrino utnyttjade till fullo.

Thibault använde också Labtrino som sitt exjobb, och kunde lägga extra mycket tid på att utveckla tekniken. Nu funkar mätaren med 98 procents noggrannhet. Deras vattenmätare tar bara sekunder att installera utanpå röret, kan mäta exakt hur mycket vatten varje kran eller maskin använder, och dessutom hitta och varna dig för läckor.

Ett produktivt år

Med stöd från KTH Innovation har teamet ansökt om och fått sitt första patent, säkrat investering, och gjort en första koll på en internationell marknad, som ett av teamen som åkte till Silicon Valley med KTH Innovations Brighterprogram i oktober. Nu fokuserar de på att anpassa mätarens design så att de kan skala upp produktionen. De har ett antal pilotkunder som alla vill få tag på fler mätare.

- Stödet från KTH Innovation har verkligen varit bra, säger Ramtin. Vi kände oss trygga i att vi alltid kunde backa tillbaka ett steg och be om råd från vår coach. Siimons erfarenhet av affärsutveckling har hjälpt oss i många knepiga situationer.

Fokusera på problemet

Labtrinos resa visar något som är viktigt när man utvecklar en idé: det som betyder mest är inte alltid idén, utan problemet du vill lösa, och hur stort behovet är att hitta en lösning.

- Vi tycker verkligen att man ska testa att utveckla en idé under tiden på KTH, säger Thibault. Du har en helt annan frihet som student, som försvinner så fort du börjar jobba, köper lägenhet eller startar familj. Nu har du inget att förlora.

Har du hittat ett problem som behöver en lösning? Har du en första idé på hur du ska gå till väga? Boka ett möte med KTH Innovation så hjälper vi dig vidare!

Har du en idé?

Är du forskare, student eller anställd på KTH och har en idé du skulle vilja utveckla? Vill du skapa nytta med din forskning, eller har du kanske frågor om finansiering, patent eller avtal? Hör av dig till oss så hjälper vi dig komma vidare!