Ny mötesplats för innovation på KTH

Tre glada personer vid ett bord
Teknikringen 1 är öppet! Välkommen in!
Publicerad 2021-10-05

Nu öppnar dörrarna till KTH:s nya mötesplats för innovation och entreprenörskap - Teknikringen 1. Här träffas människor från hela världen för att skapa ny teknik som kan möta samhällets utmaningar. Välkommen in!

Sedan starten 2007 har KTH Innovation utvecklat ett innovationsstöd i världsklass. Nu tar vi nästa steg i utvecklingen, och öppnar dörrarna till Teknikringen 1, en ny mötesplats för alla som är intresserade av innovation och entreprenörskap på KTH. KTH Innovation flyttade in redan i februari 2020, men på grund av pandemin har lokalerna varit låsta.

Teknikringen 1
KTH:s nya mötesplats för innovation har öppnat

- Vi tar med oss det bästa av det digitala och kombinerar det med fördelarna av att ses fysiskt. Det är ofta i de oväntade mötena som riktigt spännande saker kan uppstå. Nya idéer skapas, team formas och man inspireras av varandra. Det har vi saknat under pandemin.

En spännande och välkomnande miljö

På Teknikringen 1 kommer du in i en spännande och välkomnande miljö där innovation står i fokus. I de stora och luftiga lokalerna finns gott om plats för den som vill utveckla en idé eller skapa nytta med sin forskning att slå sig ned och börja jobba. Även den som är intresserad av innovation, men inte har en egen idé ännu är självklart välkommen in.

- Vår vision är att huset skall bli en mötesplats där människor från hela världen – forskare, studenter, alumner, investerare, entreprenörer, företag, partners och andra från olika discipliner och samhället – möts för att ta sig an de riktigt stora utmaningarna, fortsätter Lisa Ericsson.

KTH i centrum för teknisk innovation

Här kommer KTH Innovation anordna inspirerande events dit alla är välkomna. Du också se utställningar om innovationer från KTH, läsa om några av de team som går KTH Innovations program eller hitta jobbmöjligheter i spännande startups.

Two women in a studio setting, with lights and cameras.
Kristina och Leyla från Ovulai, ett av teamen i KTH Innovations förinkubatorprogram, spelar in en pitch i KTH Innovations studio.

För de runt 30 teamen i KTH Innovations förinkubatorprogram finns ännu fler möjligheter att ta del av. De får också tillgång till makerspace med 3D-printer, och en fullt utrustad studio för videoproduktion. Dessutom får de tillgång till kontorsplats i våra Innovation Studios, där de kan utveckla sina idéer sida vid sida med andra.

- Sverige ligger i framkant för teknisk innovation i världen, och KTH står mitt i centrum av det, säger Lisa Ericsson. Nu har vi också den fysiska platsen som kan utgöra ett nav- en överraskande, kreativ och spännande miljö som skapar nyfikenhet och sporrar innovation och entreprenörskap.

Över 3000 idéer

Sedan starten 2007 har KTH Innovation träffat över 3000 team med nya idéer. Med stöd från KTH Innovation har hundratals studenter, forskare och anställda på KTH utvecklat teknik som används över hela världen. Intresset för innovation på KTH växer varje år.

- Innovation är lösningen på många av de problem vi står inför idag, säger Lisa Ericsson. Vi kommer att fortsätta utveckla vårt stöd så att fler nya lösningar kan komma till nytta i samhället. En fysisk mötesplats blir ett viktigt verktyg i det arbetet.

Om Teknikringen 1

• Teknikringen 1 är en öppen, tvärdiciplinär, fysisk och digital mötesplats för innovation och entreprenörskap på KTH.
  • Lokalerna är öppna mellan 07.30-16.30, måndag till fredag.
  • Här finns plats för att utveckla idéer, nätverka och inspireras.
  • Vill du träffa KTH Innovation? Boka ett möte med oss!
  • På Teknikringen 1 finns förutom KTH Innovation flera avdelningar inom det gemensamma verksamhetsstödet.
  • Karta och vägbeskrivning

Öppna visningar: