Start för KTH Innovations mentorprogram

Porträtt av Lauren McKee
KTH-forskaren Lauren McKee är en av de som fått en mentor genom programmet. Hennes forskning fokuserar på komplexa kolhydrater och de proteiner som bryter ned eller binder till dem. Foto: Salla Koskela
Publicerad 2021-02-17

Nu har starten gått för den första omgången av KTH Innovations mentorprogram. Vid första tillfället mötte sjutton team av forskare och studenter sina mentorer på Zoom i vad som blir starten på ett sex månaders samarbete.

- Vårt mentornätverk har växt mycket det senaste året. Det är fantastiskt att så många vill bidra med sin tid och kunskap till innovatörer från KTH, och jättekul att ha startat den första omgången av programmet, säger Magnus Oskarsson, Projektledare för affärsrelationer och nätverk på KTH Innovation.

Nya perspektiv

I KTH Innovations mentorprogram matchas forskare från KTH som vill skapa nytta med sin forskning med erfarna mentorer från näringslivet. Även studenter i som kommit en bit på vägen i KTH Innovations förinkubatorprogram kan delta. Mentorerna ska fungera som bollplank och dörröppnare och kan dessutom bidra med nya perspektiv på nyttiggörande och kommersialisering.

En av deltagarna i programmet är Lauren McKee, som forskar på komplexa kolhydrater och de proteiner som bryter ned eller binder till dem.

- Många av de reaktionsprodukter jag tillverkar har stor potential att användas inom kosmetika- eller läkemedelsindustrin, men jag har ingen tidigare erfarenhet av att skapa nytta med min forskning. Jag har sett flera exempel på små företag som startat i akademiska labb, och hur de blivit framgångsrika inom sitt fält. Jag är intresserad av hur det skiftet går till, och det hoppas jag min mentor kan hjälpa mig med.

Individuella matchningar

De antagna teamen representerar alla KTH:s skolor, och arbetar inom ett brett spektrum av områden, från digitala verktyg för matematikundervisning till additiv tillverkning. KTH Innovation har matchat teamen med en mentor som har erfarenhet som passar just deras utmaningar.

Porträtt av Nicolas Waern
Nicolas Waern är en av mentorerna i programmet.

En av mentorerna i programmet är Nicolas Waern, som har expertkompetens inom Strategi och Innovation inom fastighetsbranschen, Smart Cities och modernt samhällsbyggande. Han är VD och grundare av konsultfirman WINNIIO och ska börja jobba med Gordian, en deeptech startup som grundats av ett team av KTH-forskare. Under våren kommer Nicolas och Gordian-teamet träffas sex gånger för att prata om företagets utveckling.

- När jag pluggade i Schweiz för 8 år sedan märkte jag att människor där delade med sig av sin kunskap och erfarenhet på ett helt annat sätt än i Sverige. Det finns alltid personer som kan lösa problem och har information som kan hjälpa till, där det värsta jag vet är när saker händer bakom stängda dörrar. Det är viktigt vi delar med oss av både med och motgångar så att vi kan hjälpa varandra för framtids segrar. Det är därför jag valt att bli mentor. Jag vill lyssna på Gordians utmaningar, öppna upp mitt nätverk och hjälpa till på bästa sätt. Dessutom hoppas jag kunna utvecklas i mitt ledarskap.

Om KTH Innovations mentorprogram

Text: Lisa Bäckman

Vill du ha en mentor?

Ansökan till nästa omgång av KTH Innovations mentorprogram öppnar i slutet av april, men om du vill söka till programmet så ta kontakt med KTH Innovation redan nu så ökar dina chanser att komma med. Gör en intresseanmälan så hör vi av oss!