Stjärnspäckat när KTH och Handelshögskolan ska få studenter att starta bolag tillsammans

Bildmontage av byggnader på KTH, Handelshögskolan, Ludvig Bergling, Jane Walerud och Ola Sars
Publicerad 2022-02-16

Nu inleder KTH Innovation och SSE Business Lab ett samarbete för att inspirera studenter att grunda startups tillsammans.

Om Ideate-programmet

När? Programmet pågår från 10 mars till 12 maj. Anmälan är öppen till och med den 27 februari
2022.

Var? Handelshögskolan i Stockholm.

Vilka kan anmäla sig? Nuvarande studenter på Handelshögskolan i Stockholm och KTH.

Vad ingår i programmet? I programmet ingår fyra workshops med olika teman, fyra gästföreläsningar från entreprenörsprofiler, och ett avslutande pitchtillfälle med feedback från en expertjury.

Förra året lanserade Handelshögskolan i Stockholm och deras företagsinkubator SSE Business Lab programmet Ideate, en satsning på entreprenörskap som skulle få fler studenter att bilda bolag. Nu tar satsningen nya kliv, då Handelshögskolan och KTH inleder ett samarbete där deltagare från dessa båda prestigefyllda skolor ska kunna delta och grunda bolag tillsammans.

Tillsammans har KTH Innovation och SSE Business Lab lång erfarenhet av att fostra framgångsrika startups. I SSE Business Labs portfölj finns bolag som Budbee, Voi Technology och Klarna, medan KTH Innovation kan skryta med bolag som Airmee, Volumental och Renewcell. KTH Innovation och SSE Business Lab har samarbetat under många år, och tar med den nya satsningen på Ideate ännu ett steg för att studenter från KTH och Handelshögskolan ska mötas och tillsammans arbeta fram grunden till vad som kan bli nya bolag.

– Vi har sett många exempel på framgångsrika team som grundats av personer med bakgrund från våra två universitet, inte minst Airmee. Ideate blir en ny mötesplats där spännande innovationer får rätt verktyg för att uppstå. Diversifierade team är starkare och presterar bättre och vi ser med spänning fram se vad de kommer skapa i programmet, säger Lisa Ericsson, chef för KTH Innovation och VD för KTH Holding AB.

Julia Delin, vd på SSE Business Lab, instämmer:

– Den här typen av forum, där personer med olika bakgrund och med olika utbildningar i ryggen kan mötas, är oerhört viktiga. Vi märker i vår vardag hur betydelsefullt det är för team att inte vara för homogena, så det nya samarbetet är något som har enorm potential att än mer stärka Sveriges ställning på den internationella startup-kartan ytterligare, säger Julia Delin, vd på SSE Business Lab.

Ideate har tidigare attraherat stora techprofiler som Fredrik Hjelm, Josefin Landgård, Elsa Bernadotte och Lisa Lindström, som kommit för att bidra med sin erfarenhet till entreprenörerna i programmet. Även denna gång återfinns namnkunniga profiler, som framgångsrika techinvesteraren Jane Walerud, och stjärnentreprenören Ola Sars som står bakom succéer som Soundtrack Your Brand, och Beats Music.

Programmet avslutas med att en expertjury får lyssna på bolagen som bildats under programmet, och bedömer vilka som ska vinna priser från partners som Grosshandelssocieteten som en del av Stockholms Borgerskap, Kekst CNC, PriceGain och Exparang. Fram till den 27 februari går det att ansöka till programmet, som sedan drar igång den 10 mars.

Ansök till Ideate

Är du en nuvarande student på Handelshögskolan eller KTH och intresserad av att delta i programmet? Anmäl dig via ssebl.com/ideate .

Om talarna i programmet:

Jane Walerud

Jane är en serieentreprenör och investerare som bland annat var en av de första investerarna i Klarna, redan 2005. Jane investerar fortfarande tillsammans med familjen, med fokus på deeptech för en mer levande planet. Hon är utbildad på Stanford University, och är även hedersdoktor på KTH.

Ola Sars

Ola är en Stockholmsbaserad serieentreprenör som är aktiv inom musiktech. Han är grundare, vd och ordförande för Soundtrack Your Brand, världens snabbast växande B2B-musikplattform. Hans tidigare erfarenheter inkluderar att ha grundat Spotify Business samt Beats Music, som köptes upp av Apple och blev Apple Music. Ola har synts i publikationer som Rolling Stone, Billboard och Bloomberg, och utnämndes även till Billboard International Power Player år 2021.

Ludvig Berling

Ludvig är medgrundare av Karma, en av Sveriges snabbast växande och mest prisbelönta startups som arbetar med att göra restauranger mer hållbara. Med en MSc. i Integrated Product Development från KTH så har Ludvig tidigare grundat ett annat startup innan han grundade Karma. År 2018 blev han medlem av Forbes 30 under 30 Europa-listan i kategorin Sociala entreprenörer.

Om KTH Innovation

KTH Innovation stöttar studenter, forskare och anställda på KTH som vill utveckla sina idéer eller skapa nytta med sin forskning. I det öppna programmet får över 350 team per år stöd inom områden som affärsutveckling, finansiering, rekrytering, avtal och patentering. KTH Innovation driver också ett flertal andra program som ger möjligheter till mentorskap, internationalisering, eller förberedelse för inkubation. KTH Innovations modell för innovationsstöd, KTH Innovation Readiness Level Model används idag av hundratals organisationer runt om i världen, som Vinnova och Imperial College.

Om SSE Business Lab

SSE Business Lab är Handelshögskolans i Stockholm företagsinkubator. Tre program bedrivs inom ramen för SSE Business Lab; Ideate, Activate och Incubate. Programmen vänder sig till studenter, alumner och fakultet kopplade till Handelshögskolan. Inom programmen får entreprenörer hjälp med coachning, mentorskap, workshops samt tillgång till ett nätverk av alumner och investerare samt förstklassiga partners såsom Assessio, Scrive, Grosshandelssocieteten som en del av Stockholms Borgerskap samt PE Accounting.

För mer information, vänligen kontakta: