Tre KTH-projekt delar på 2,7 miljoner i Vinnovafinansiering

Andreas Öberg och Ida Reinvalds framför gröna buskar
Publicerad 2022-06-02

Tre av 25 projekt som får finansiering i årets utlysning av Vinnovas Innovativa Startups Steg två har rötter på KTH. Ett av projekten är Propida, en plattform som ska digitalisera flödet mellan fastighetsägare och entreprenör.

- Finansieringen är en kvalitetsstämpel, säger grundare Ida Reinvalds.

Varje år delar Vinnova ut finansiering inom utlysningen Innovativa Startups. Finansieringen ska stötta små, nystartade företag som vill växa i Sverige och har en innovativ affärsidé som klarar sig i internationell konkurrens. Finansieringen delas ut i två steg, där Innovativa startups steg 2 riktar sig till de företag som har genomfört projekt inom steg 1. I steg 2 krävs en egen finansiering om minst 10%.

Stor del av finansieringen till KTH-projekt

Projekt som grundats med stöd från KTH Innovation står sig ofta väl i konkurrensen. Förra året fanns 12 KTH-bolag bland de 168 som beviljades finansiering i steg 1, och i steg 2 går i år 12% av finansieringen till KTH-projekt.

- Antalet KTH-projekt som fått finansiering visar att vi har bra kvalitet på våra bolag och att de är väl förberedda och verifierade genom KTH Innovations process, säger Daniel Carlsson, Affärsutvecklingscoach på KTH Innovation.

Grundats av forskare och studenter

Tre KTH-projekten får finansiering. CelluXtreme och SustainLab är grundade av forskare, medan Propida grundats av en KTH-student.

Biobaserade fibrer som kan tävla med kolfiber

CelluXtreme kommersialiserar en ny teknik för att spinna superstarka biobaserade fibrer som kan tävla med kol- och glasfiber. Företaget har grundats av forskarna Daniel Söderberg, Lars Wågberg och Fredrik Lundell, som både är verksamma inom Wallenberg Wood Science Center. Fibrerna kan till exempel kan användas för att ta fram mer hållbara implantat, lättare fordon, eller återvinningsbara vindturbiner. Finansieringsprojektet har som mål att verifiera marknadspotentialen inom två utvalda segment inom kompositmarknaden.

Hjälper företag med hållbarhetsdata

SustainLab, som hjälper företag att förstå och använda sin hållbarhetsdata har grundats av KTH-forskaren Kamal Hakimzadeh och hållbarhetsexperten Maria Svantemark. Finansieringsprojektet ska bidra till att utveckla automatisk insamling, processering, analys och visualisering av hållbarhetsdata genom värdekedjan.

Digitaliserar fastighetsbranschen

Propidas grundare Ida Reinvalds bygger företaget baserat på fyra års erfarenhet i fastighetsbranschen. Som student på KTH grundade hon företaget tillsammans med KTH-alumnen Andreas Öberg med målet att digitalisera fastighetsbranschen. Finansieringen gör det möjligt för teamet att testa och utveckla produkten och undersöka förutsättningar för att utöka värdeerbjudandet tillsammans med sina kunder. De ska också ta fram avtal för att säkerställa efterlevnad.

- Vi är så otroligt glada att vi får finansiering från Vinnova. Förutom att pengarna bidrar till att vi kan accelerera utvecklingen av plattformen så är det här också en fin stämpel på att vi gör något riktigt bra, säger Ida Reinvalds, vd på Propida.

Om projekten

CelluXtreme

CelluXtreme kommersialiserar en ny teknologi för att spinna kontinuerliga filament (fibrer) från nanocellulosa, ett resultat från forskningen inom Wallenberg Wood Science Center. Tekniken har demonstrerats i labskala, vilket visat på hur den kan användas för att tillverka superstarka biobaserade fibrer som kan tävla med kol- och glasfiber men utan problemet med deponi som dessa material har. Ett annat exempel på användning är funktionalisering för att stödja celltillväxt, vilket möjliggör ett material som kan användas i medicinska tillämpningar.

Team: Daniel Söderberg, Professor i Fiber- och polymerteknologi, Lars Wågberg, Professor i Fiberteknologi, & Fredrik Lundell, Professor i Teknisk Mekanik.

Propida

Propida är ett SaaS företag som erbjuder en B2B-plattform som möjliggör enklare och effektivare beställningar av fastighetsärenden mellan fastighetsförvaltning och leverantör. I dagens analoga process görs dessa beställningar utan struktur med telefon, mail och sms. Med Propida kan fastighetsförvaltningar jämföra entreprenörer, och all information och kommunikation samlas på ett ställe. Fastighetsförvaltningar kan enkelt lägga en komplett beställning och leverantörer kan följa och uppdatera beställningen med några få klick. Hyresgästerna hålls uppdaterade och kan kommunicera direkt med leverantörerna. En enklare och mer hållbar beställningskedja med andra ord!

www.propida.se

Team: Ida Reinvalds Fastighetsutvecklingsstudent på KTH med fyra års erfarenhet från fastighetsbranschen & Andreas Öberg, som har en kandidat i Datateknik från KTH och har lång erfarenhet av programmering och bolagsbygge.

SustainLab

Att förstå företags hållbarhetspåverkan är idag ett manuellt och komplext arbete, vilket gör det omöjligt att arbeta med hållbarhet kontinuerligt och effektivt. SustainLab utvecklar en plattform för att automatisera datainsamling och –bearbetning. Dessutom ger plattformen rekommendationer som hjälper företag med sitt hållbarhetsarbete. På så vis kan företag spendera tid på åtgärder istället för rapporter, och öka takten i sitt hållbarhetsarbete.

www.sustainlab.co

Grundare: Kamal Hakimzadeh, doktorand på avdelningen för Programvaruteknik & datorsystem vid KTH:s skola för Elektroteknik och datavetenskap & Maria Svantemark, som tidigare jobbat som hållbarhetsansvarig för ett stort, multinationellt företag.

Finansiera ditt startup-eller nyttiggörandeprojekt

Redan från början behövs ofta finansiering för att komma framåt i utvecklingen av din idé. Det kan handla om att göra en marknadsundersökning, ta fram en prototyp, eller i ett senare skede säkra investering. KTH Innovation kan hjälpa dig med flera olika finansieringsmöjligheter.