Till innehåll på sidan

3D-printade läppstift på minuten

Jasmin Sabir och Selah Li framför en skärm. Texten congratulations projiceras bakom och på dem.
Ellure vann pitchtävlingen i New York. Foto: SACCNY
Publicerad 2020-01-30

KTH-startupen Ellure kan printa ett läppstift i exakt den färg du vill ha på bara en minut. Här är historien om hur de lyckades säkra ett kontor i New York inom KTH Innovations Brighterprogram.

Ellure’s resa startade när KTH-studenterna Tiger Hu Shanya och Andres Amezcua Hidalgo ville komma på ett sätt att minska svinnet i kosmetikaindustrin. De kom på idén om att producera smink on demand, och efter att ha hittat sin nuvarande VD Selah Li i en Facebookgrupp kom de till KTH Innovation hösten 2017. Vi mötte upp Selah för att höra historien om hur allt startade.

- Vi är alla ingenjörer från KTH. Vi insåg att teknik kunde minska problemet med överproduktion och svinn i kosmetikaindustrin och att dessutom göra smink mer personligt för att matcha människor i alla färger och stilar.

Användartest med en twist

Med stöd från sin affärsutvecklingscoach Gustav Notander började teamet jobba på steg ett: att undersöka om det faktiskt fanns en marknad för printade läppstift.

- Vi visste att vi kunde bygga läppstiftprintern, säger Selah Li, men först ville vi testa om någon skulle vilja betala för det.

Teamet kom på en plan. De bjöd in till ett användartest, och utlovade ett printat läppstift direkt från maskinen som tack för besväret. De gjorde i ordning ett mötesrum på KTH Innovation och började med att låta testpersonen välja vilken färg de ville ha på sitt läppstift. På bordet stod läppstiftsprintern, redo att trycka ut läppstift. Eller var den? 

- På den tiden var ”printern” bara ett skal. När vi tryckte på print lyste den upp och började surra, men efter bara några minuter stannade den igen, helt enligt planen. Vad som hände sen var att vi sa att maskinen hade lite problem och att vi skulle kalla in teknikern för att fixa den. Tiger kom in i rummet, fixade maskinen och vips så var läppstiftet klart. Det testpersonen inte visste var att allt var fejk. Jag hade skickat Tiger vilken färg läppstiftet skulle vara i och han hade blandat till det i ett annat rum. När han kom in i rummet för att ”fixa” maskinen så smög han helt enkelt in läppstiftet.

Testet funkade, och Ellure-teamet fick massor av värdefull feedback. Faktum är att en av de som blev intervjuade var Jasmin Sabir, som nu är product officer på Ellure, och tillsammans med Selah Li och Marc van Almkerk, som är CTO, utgör de teamet.

Läppstift på minuten

Nu, mer än två år och många timmars arbete senare är tekniken på plats. Kunden kan välja färg och se den direkt på sina läppar med en AR-lösning, och med hjälp av en algoritm kan printern trycka ut exakt rätt färg på bara en minut. Dessutom är läppstiften veganska och cruelty free och anpassade för automation.

Vann kontorsplats i New York

Ellure låter dig välja den perfekta färgen för dig på ditt läppstift

De har hunnit med att printa Halloween-läppstift i Nymble, ordna en popup-butik i Gallerian, och just nu undersöker de om tekniken kan patenteras. De har gått KTH Innovations förinkubatorprogram, där de förutom kontorsplats på campus fick en plats i KTH Innovations community, och delta i workshops varje vecka för att utveckla sin idé och sig själva som entreprenörer. Dessutom deltog de under slutet av 2019 i KTH Innovations Brighterprogram , och det var där de lyckades säkra ett New York-kontor!

- Vi är jätteglada att vi blev utvalda till programmet säger Selah. Att åka till New York gav oss ett tydligt mål att jobba emot och det gjorde verkligen att vi utvecklades mycket fortare. Tiden i New York var också väldigt värdefull.

Tillsammans med tre andra startup-projekt var Ellure i New York under en intensiv vecka, efter månader av förberedelser. De träffade kommunikaitonsexperter, investerare, jurister, besökte acceleratorprogram och träffade andra svenska entreprenörer som lanserar sina bolag i New York just nu.

Höjdpunkten på veckan var en pitchkväll på Svenska Handelskammaren i New York. Efter fyra bra presentationer och en lång överläggning från juryn stod det klart vilka som vunnit: Ellure! Deras pris? En plats på Handelskammarens co-working space Gateway, som väntar på dem när de känner att det är dags att expandera till New York.

- Vi är inte redo att flytta än, men att ha ett kontor där betyder mycket, säger Selah. När vi är redo vet vi att vi får stöd från SACCNY och efter Brighterprogrammet vet vi hur vi ska börja.

Gör som Ellure

Ansökan till KTH Innovations Brighterprogram öppnar igen senare i vår. Just nu kan du söka till KTH Innovations förinkubatorprogram, och likt Ellure få ett års kontorsplats på campus, workshops varje vecka som utvecklar dina kunskaper om entreprenörskap, och en plats i vårt stöttande community.

Följ Ellure på Instagram

Besök Ellures hemsida