Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Voyley ska bli tågresornas nummer ett

Daniel Peng, Gabriella Dalman och Julia Huang står framför ett fönster
Publicerad 2020-09-25

Här är KTH-studenterna som ska göra det lika lätt att boka en tågresa genom Europa som att klicka hem en flygbiljett. Snart lanseras Voyley, som vill bli nummer ett för tågbokningar i Europa.

Alla som försökt boka en tågresa genom Europa vet att det är en krånglig historia. Varje land har sina egna system, hemsidor, och biljetter, och inget synkar. KTH-studenterna bakom Voyley vill bli en flygresor.se för tåget, och göra det lika enkelt att boka en tågresa genom Europa som att klicka hem en flygbiljett.

- Vi vill göra tåget till ett självklart val när man reser i Europa, säger Julia Huang, en av personerna bakom Voyley.

Samlar alla buss- och tågbiljetter

Julia Huang och Gabriella Dalman går fjärde året på Medieteknikprogrammet, där de i en kurs i människa-datorinteraktion började de utveckla en reseplanerare för tåg i Europa tillsammans. Både Gabriella och Julia pratar kinesiska och på ett språkcafé i biblioteket träffade de Kevin Loh, som var på KTH på utbytestermin inom utbytesprogrammet KTH-NOC . Kevin hade själv erfarenhet av hur krångligt det var att resa med tåg genom Europa och en dag i slutet av vårterminen 2019 berättade han för de andra om sin idé för att gör det lättare att resa med tåg. Teamet var ett faktum.

En hand håller upp ett ljusblått klistermärke med en vit björn och texten travel train

- Vi samlar alla tågbiljetter och bussbiljetter som finns i Europa till en sökmotor som är kopplad till vår hemsida. Fördelen med vår tjänst är att vi gör det lätt att stanna några nätter extra på en plats eller ta ett extra stopp. Vi vill att resandet ska vara mer av en upplevelse än att sitta i en metalltub i luften, berättar Julia. 

"KTH Innovation öppnar möjligheter"

Kevin hade tillsammans med Ashwin Hari Singh och Erik Kuan, som också gick KTH-NOC börjat jobba på en affärsplan, och Julia och Gabriella hade byggt en prototyp. Med i teamet är också Daniel Peng, som läser en Master i Industriell Ekonomi. Han tog rollen som VD och sköter kontakten med partners. I maj 2019 hörde Voyley av sig till KTH Innovation, och fick börja jobba med affärsutvecklingscoachen Fredrik Jansson.  

- Att få stöd av KTH Innovation öppnar också definitivt upp möjligheter. Vi kommer ofta på nya idéer för Voyley, men Fredrik styr oss tillbaka på rätt väg igen, säger Daniel. Att ha en coach visar också att vi är seriösa, att vi har stöd och inte skjuter i mörkret.

Bara veckor kvar till lanseringen

Efter sommaren 2019 sökte Voyley till KTH Innovations förinkubatorprogram, och kom med i Batch 10 som ett av 17 lovande startup-team från KTH. Under året har de jobbat hårt för att lansera sin tjänst, och nu är det bara några veckor kvar tills det är dags. I programmet har de fått kontorsplats hos KTH Innovation, workshops varje vecka för att utveckla sina idéer, och dessutom en plats i ett stöttande community, där de utvecklas sida vid sida med andra.

- Det har varit jättekul att vara med i programmet, säger Gabriella. Om vi inte hade haft möten varje vecka så hade vi nog inte kommit alls lika långt som vi gjort. Man blir taggad när man ser andras framgångar. Det är också väldigt nice att sitta och jobba bredvid andra team. Man kan ställa frågor eller bara bolla en idé.

När pandemin slog till i våras ställdes förinkubatorprogammet i princip över natten om och blev digitalt. Det har passat Voyley, där hälften av teamet är i Sverige och hälften i Singapore. Ingen i teamet hade erfarenhet av att själva driva ett startup-projekt tidigare.

- Vi är väldigt öppna för att prova på nya saker. Jag hade själv aldrig tänkt tanken att jag skulle ha ett startup men nu när de frågade om jag ville så tänkte jag bara JA, berättar Gabriella när vi ses i KTH Innovations lokaler på Teknikringen 1.

Var tydlig och kommunicera

Att jobba med Voyley och samtidigt plugga på KTH har bitvis varit intensivt. Både Julia och Gabriella har varit aktiva under mottagningen, och fick under några veckor ta ett kliv tillbaka för att hinna med allt. Att de är ett team på sex personer har underlättat, men det viktigaste är att vara tydlig och kommunicera med de andra, säger Gabriella.

- Vi har varit noga med att berätta när vi måste ta ett kliv tillbaka. Alla förstår att man ibland måste ta en paus. Samtidigt är det jättekul säger Gabriella. Man har inget att förlora även om det inte går hela vägen. Det är bara att försöka om och om igen tills något lyckas.

På Voyleys hemsida kan man redan nu skriva upp sig för att inte missa när tjänsten lanseras. De första biljetterna som släpps blir bussresor, men tågbiljetterna är inte långt efter. Gå in på voyley.com  för att läsa mer.