KTH och Science week positionerar Södertälje som kunskapsstad

Publicerad 2019-02-01

Med 100 programpunkter och 3600 anmälda deltagare försöker Science Week etablera Södertälje som en kunskapsstad.
– Vi vill få alla som engagerar sig att känna att det finns hopp om en hållbar värld, säger Kristina Palm, prefekt för KTH Södertälje.

På onsdagen slog Science Week upp portarna för fyra dagar med 100 programpunkter på temat ”Framtidens hållbara samhälle”. I spektakulära lokaler samsas under veckan politiker, elever, företagsledare, forskare och lärare för att mötas på föreläsningar och paneldebatter, smaka hållbar mat och inte minst: för att lyfta Södertälje som ett kunskaps- och innovationsnav.

– Det är större intresse för Science Week i år än förra, de flesta föreläsningar drar fulla hus, konstaterar Robert Kingfors, vd för Science Park.

Framgångskonceptet lyder aktuella ämnen och många bra talare, tror han.

– Det är många som vill synas i det här sammanhanget och vara en del av den här miljön.

Science Parks nära samarbete med näringsliv, entreprenörer och industri märks i programmet, där Södertälje kommun, Volkswagen, Rosendals trädgård, AstraZeneca och Scania är några av föredragshållarna. Att Scania som stadens stora arbetsgivare har intressen av att göra Södertälje mer attraktivt att bo och jobba i, underströks av flera av företagets representanter.

– Vi klarar inte omställningen till hållbara transporter på egen hand. Vi behöver nya teknologier och nya kompetenser. Lokala partners är avgörande för oss, liksom tillgång till levande laboratorier och studenter som kan bekanta sig med oss som företag, sade Scanias HR-chef vid invigningen.

Scania är beroende av välutbildade medarbetare, vilket är en av anledningarna till att de är en del av Science Park.

– Vi kommer att ha ett stort intresse av att anställa de som kommer ut från KTH-utbildningarna i Södertälje, sade Scaniachefen, Lars-Henrik Jörnving under programpunkten ”Varför är Södertälje Science Park bra för Scania”.

KTH är en av de drivande krafterna bakom Science week och har under dagarna tillfälle att visa upp Campus Södertäljes forskningsprojekt inom digital logistik, smart produktion och utveckling av produktionsfilosofin Lean tillsammans med företag.

– Att KTH syns här är betydelsefullt både för att göra staden Södertälje mer attraktiv, men även i en större kontext. Vi vill få alla som engagerar sig i Science Week att känna att det finns hopp om en hållbar värld, säger Kristina Palm, prefekt för KTH:s campus i Södertälje.

Text: Anna Gullers