KTH utvecklar hållbar produktion i Södertälje

Student visar en laboration för Kungen. Till vänster: Mikael Östling, prorektor. Till höger: Kristina Palm, prefekt på KTH Södertälje. Foto: Fredrik Segerholm.
Publicerad 2018-05-24

Med utbildning och forskning inom hållbar produktion i nära samverkan med lokala företag spelar KTH:s nya campus i Södertälje en viktig roll för den industriella utvecklingen i regionen. Här finns labb där forskare, studenter, lärare och industripartner testar nya teknologier. Onsdag 23 maj var Kungen på besök.

Klockan nio på onsdagmorgon anländer Kungen till KTH Södertälje och Södertälje Science Park. Han tas emot av KTH:s prorektor Mikael Östling  samt företrädare för Södertälje kommun och Södertälje Science Park. Under en intensiv förmiddag får han ett antal smakprov på KTH:s verksamhet.

Studenter visar ett produktutvecklingsprojekt för Kungen. Till vänster: Kristina Palm, prefekt på KTH Södertälje och Mikael Östling, prorektor på KTH. Foto: Fredrik Segerholm.

Första stationen är prototypverkstaden där studenter och lärare visar upp några produktutvecklingsprojekt. Därefter blir det en demonstration av laboratoriet för produktionslogistik. Här möts studenter, forskare, lärare och team från tillverkningsindustrin och testar nya teknologier i en virtuell och interaktiv miljö.

– Målet är att svensk industri ska vara fortsatt konkurrenskraftig och kunna bidra till hållbar industriell utveckling, sa Magnus Wiktorsson , professor i produktionslogistik på KTH.

Hans kollega Jannicke Baalsrud Hauge , universitetslektor i produktionslogistik, betonar vilken betydelse KTH:s samverkan med industrin har för utbildningen.

– Det täta samarbete vi har mellan industrin och akademin här gör att våra studenter får möjlighet att lösa problem som industrin har, sa hon.

Mycket handlar om att bygga mer produktiva system med robotar som assisterar människan och hjälper människan att utföra repetitiva uppgifter, tunga lyft och liknande. För företag som Scania är logistiklaboratoriet en mycket viktig testbädd för ny teknologi, konstaterade Lars Hanson, koordinator för Scania Smart Factory Lab.

– Vi har stor nytta av det här labbet. Vi kan ju inte prova helt nya teknologier i löpande produktion, där vi måste producera hela tiden. I det här labbet kan vi tillåta oss själva att vara lite djärva och testa extrema saker, eller se om de är tillräckligt mogna för att föra in i produktion, sa han.

Kungen i samspråk med student i trampbilsfabriken. Till vänster: Johanna Strömgren, föreståndare KTH Leancentrum. Foto: Fredrik Segerholm

Efter demonstrationen i logistiklaboratoriet är det dags för den sista demonstrationen där verksamheten i Trampbilsfabriken visas upp. Den är en del av ett nytt Training center som KTH Leancentrum utvecklar. Trampbilsfabriken är uppbyggd kring deltagarnas förbättringsarbete vid montering av trampbilar i en monteringslina.

– Genom forskningsprojektet DigiLog skapar vi tillsammans med bland andra AstraZeneca och Scania även en digital simuleringsmiljö kopplad till Trampbilsfabriken, Vi fokuserar på tredje uppgiften och håller utbildningar, seminarier och nätverk för såväl studenter som yrkesverksamma inom näringslivet och offentlig sektor i samverkan med Södertälje Science Park, MatLust och Produktionslyftet, säger Johanna Strömgren , föreståndare KTH Leancentrum.

Kristina Palm , prefekt på KTH Södertälje, tycker att förmiddagen med kungens besök var väldigt positiv.

– Jag är speciellt stolt över studenterna som visade upp fantastiska produktutvecklingsprojekt som de deltagit i och drivit inom ramen för sin utbildning, säger hon.

Hon konstaterar att KTH:s närvaro i Södertälje inte är någonting nytt. KTH har funnits där i 30 år.

– Skillnaden idag är att vi på ett helt annat sätt än tidigare samarbetar på plats i Södertälje med våra partnerföretag. Det ger oss en möjlighet att på sikt skapa ett starkare varumärke kring KTH i Södertälje vilket i sin tur kan attrahera studenter, personal och forskningsmedel, säger Kristina Palm.

Håkan Soold