Rekordmånga deltagare på Giants

230 deltagare från hela landet hade kommit till Giants-eventet lördagen 9 november. Foto: Fredrik Persson.
Publicerad 2019-11-11

Föreläsningar, workshops och en minimässa som gav gott om möjligheter att få svar på frågor om utbildningen från KTH-studenter och lärare. Årets Giants-event lördagen 9 november bjöd på ett fullmatat program och lockade rekordmånga deltagare, 230 stycken. Entusiasmen bland dem var heller inte att ta miste på.

"Löd en pryl med stylε" var en av flera workshops. Foto: Fredrik Persson.

I workshopen ”Löd en pryl med stylε” får deltagarna prova på att löda ett litet kretskort med ytmonterade komponenter. Koncentrationen är total runt de fullsatta borden.

– Det var svårt i början men jättekul att pröva på, säger Emelie Hunn.

– Ganska svårt, pilligt, men väldigt kul, instämmer Emelies storasyster Linnéa.

Ännu större utbyte tycker Linnéa att hon hade av förmiddagens föreläsningar. Föreläsningar som hölls av Elena Fersman, forskningsdirektör inom artificiell intelligens på Ericsson och adjungerad professor i cyber-fysiska system på KTH, och Michelle Kadir, VP Artist Services på Sony Music, som också gått datateknikprogrammet på KTH.

– De var väldigt intressanta och beskrev väldigt väl hur det är att gå här och vad som krävs, säger hon.

Linnéa går i trean och Emelie i ettan på gymnasiet. Båda kan tänka sig KTH men ingen av dem har bestämt sig hundraprocentigt ännu.

– Jag vet inte riktigt vad jag vill bli, men det ska vara något i den här riktningen, säger Emelie.

Systrarna Linnéa och Emelie Hunn löder ett kretskort. Foto: Fredrik Persson.

Deltagare från hela landet

Systrarna Hunn bor i en norrförort till Stockholm och behöver alltså inte åka så långt att för att komma till KTH. Lovisa Östlund, som går på gymnasiet i Värnamo och bor i Anderstorp, har betydligt längre resväg. För henne tog det fyra timmar att komma hit idag. Onekligen en nackdel, konstaterar hon.

– Jag tycker KTH verkar vara en jättefin skola men lite avskräckande är det att det är så långt hemifrån, säger hon.

Drygt hälften av deltagarna kom från Stockholm län, resten tog sig till KTH från hela landet – från Skåne till Dalarna och Västra Norrlands län.

Kampanjen Giants startades för att få fler tjejer och ickebinära att söka till tekniska utbildningar. I år är det fjärde året som Giants anordnas som ett fysiskt event. Inbjudan har gått ut i drygt 20000 exemplar, till alla kvinnliga gymnasieelever i årskurs 2 och 3 på naturvetenskaplig och teknisk linje.

Gensvaret har varit överväldigande, platserna blev snabbt fullbokade, berättar Alina Lingnau, projektledare för Giants.

Under eventet guidas deltagarna av kvinnliga eller ickebinära KTH-studenter. Den personliga kontakten med eventmentorerna tror Alina Lingnau har stor betydelse.

– Deltagarna får träffa många kvinnliga och ickebinära studenter och se att det finns en gemenskap mellan dem, att KTH är en plats där man kan trivas.

Snabbkurs i programmering

Dora Palfi från imagiLabs hjälper några deltagare med kodningen. Foto: Fredrik Persson.

Möjligheten att pröva på olika teknikaktiviteter är också populär. Förutom ”Löd en pryl med stylε” finns en workshop i programmering. För den ansvarar de före detta KTH-studenterna Dora Palfi och Beatrice Ionascu som driver startupföretaget imagiLabs.

– Har någon av er spelat schack, frågar Dora Palfi och förklarar grunderna i kodning med utgångspunkt från bilden av schackbrädets rutor.

Med hjälp av en mobilapp lyckas 50 deltagare snart locka fram en leende smiley ur rutmönstret på skärmen. I salen bredvid går Beatrice Ionascu igenom motsvarande övning, men använder istället ett rutmönstrat hjärta som övningsexempel.

Fler utbildningsprogram med i år

Intresserad av KTH:s utbildningsprogram?

Är du nyfiken på att se om något av KTH:s utbildningsprogram är något för dig? Se vår utbildningswebb  för mer information.

På minimässan visar olika KTH-utbildningar upp sig. Här finns också representanter för organisationer med liknande syfte som Giants, till exempel mentorskapsprogrammet Pepp. Och för den som är intresserad av robotik och spelteknik finns ett rum där man bland annat kan bekanta sig med robotarna Mario och Luigi, testa ett laserspel, som har utvecklats av KTH-studenter, eller prova en virtual reality-upplevelse.

Superpositivt att vi nu har fyra KTH-skolor med i Giants, tyckte projektledaren Alina Lingnau. Foto: Fredrik Persson.

I år samarbetar fyra av KTH:s fem skolor i Giants-projektet och fler program än tidigare, sammanlagt 15 stycken, finns representerade. Nya program på mässan är bland annat Maskinteknik och Farkostteknik.

Helt nytt, både på Giants-mässan och på KTH, är programmet Teknisk matematik som startar hösten 2020. Den ena gruppen Giants-deltagare avlöser den andra vid bordet där Sara Zahedi, lektor vid matematikinstitutionen, berättar om den nya utbildningen.

Vid utgången stöter jag på Lovisa Östlund från Anderstorp igen. Om hon blivit något klokare på vad hon ska välja? Ja, kanske lite.

– Jag har åtminstone fått en tydligare bild av vad det skulle innebära att gå här. Men jag går bara i tvåan så jag har fortfarande tid på mig att fundera.

Det stora intresset för Giants visar att unga kvinnor och ickebinära har ett stort teknikintresse och att det är upp till KTH och andra tekniska universitet att fånga upp intresset och visa upp vilka möjligheter som finns.

Ursula Stigzelius