3,141592 skäl att addera matte till kultur

NYHET

Publicerad 2015-03-09

Säger datumet 14 mars dig något? Exakt, det är ju Pi-dagen! Detta ska givetvis firas, något KTH-stödda Vetenskapens hus gör tillsammans Stockholms matematikcentrum under Pi-dagen. Festligheterna äger rum på flera platser, bland på Kulturhuset vid Sergels Torg i Stockholm.

Svante Linusson, professor i matematik vid KTH. Foto: Håkan Lindgren.

Redan dagen innan, fredagen den 13 mars, bjuds elever och lärare in för att upptäcka spännande matematik i Vetenskapens hus. Deltagarna får då lyssna till populärvetenskapliga föredrag, uppleva en matematisk utställning och delta i Vetenskapens hus skolprogram i matematik.

Nytt för i år är dessutom att skolor kan vara med i en designtävling med 3D-skrivare.

Hela veckan innan Pi-dagen är det många skolor som planerar att göra olika matematikinspirerade aktiviteter.

– Vi håller på och planerar här på vår skola. Några elever har erbjudit sig att baka runda saker, berättar Sabine Louvet, en av de inbjudna talarna och lärare i matematik på Äppelvikens skola samt programledare på Utbildningsradion.

Årets tema i firandet av Pi-dagen är "Matematiken i konst och kultur". En av de inbjudna talarna på Kulturhuset den 14:e mars är Helena Granström, utbildad fysiker och matematiker men också verksam som författare, dramatiker samt kulturskribent. I ett samtal med matematiker Elin Ottergren från Vetenskapens hus utvecklar hon tankar om kopplingen mellan matematisk och konstnärlig kreativitet.

– Den mesta matematiken som presenteras på Pi-dagen handlar om andra saker än om pi, säger Svante Linusson, professor i matematik vid KTH och föreståndare för Stockholms matematikcentrum.

Så här ser pi-firandet ut på Kulturhuset i Stockholm:

• 12:00-12:45 - Helena Granström för en dialog med Elin Ottergren om matematikens språklighet.

• 13:00-13:45 - Matematikläraren Johan Thorssell berättar en spännande historia om hur ljud och musik kan beskrivas matematiskt.

• 14:00-14:30 - Forskaren Olof Bergvall redogör för hur du närmar dig tal stora som statsskulden, punkter i oändligheten eller objekt som har fler än tre dimensioner.

• 14:40-15:00 - Statistikprofessor Dan Hedlin berättar allt han kan om pi, och det är en hel del!

• 15:10-15:50 - Matematikprofessorn Svante Linusson om Konsten att hänga upp en tavla så att den lätt ramlar ned...

Dagen avslutas med att priser delas ut till de elever som vunnit Kappa-tävlingen och 3D-designtävlingen. Och du, entrén är gratis.

Pi-dagen firas av Vetenskapens hus i samarbete med KTH, Stockholms universitet och Stockholms matematikcentrum.

Mer information om Pi-firandet på Vetenskapens hus hittar du här: www.vetenskapenshus.se/pi-dagen

Mer information om Pi-firandet på Kulturhuset hittar du här: bit.ly/1aQ3kaB

Text: Peter Larsson

För mer information, kontakta Elin Ottergren (ämnesansvarig i matematik på Vetenskapens hus) på 08 - 790 98 45 / elin.ottergren@vetenskapenshus.se eller Svante Linusson (föreståndare för SMC) på 08- 7 90 94 44 / linusson@math.kth.se.