500 mil på en liter bensin

Här skymtar Sleipner, ett helt nytt fordon skapat av KTH-studenter
Här skymtar Sleipner, ett helt nytt fordon skapat av KTH-studenter. Foto: Tina Runesson
Publicerad 2011-05-17

Här är de, morgondagens bensinsnåla fordon. I slutet av maj ska de tävla i Tyskland i just bensinsnålhet. Så här resonerar de två studentteam från KTH som åker ner för att försvara universitetets heder.

Hur går det att tänka nytt för att minimera bränsleförbrukningen? Två studentteam från KTH har svaren, och presenterar dem i form av av två fordon som den 26:e maj tävlar mot andra lag från olika delar av världen på en racingbana i tyska Lausitz.

De båda KTH-lagen kommer att delta i tävlingen i två separata klasser där de visar upp helt skilda lösningar på hur det med hjälp av teknik, materialval och smarta konstruktioner går att minimera framtidens fordons bränsleförbrukning.

Det första fordonet heter Sleipner. Sleipner är helt ny för i år och tävlar i en prototypklass som går ut på att färdas så långt som möjligt på en bestämd mängd bränsle. Chassiet kommer att tillverkas i aluminium och karossen i PET för att vara så återvinningsbar som möjligt. Bilen kommer tack var dess konstruktion och noga utvalda material att väga ungefär 25 kilo och vara extremt bensinsnål. Årets mål blir att sikta på pallplats i Shell Eco Marathon, vilket innebär att bilen ska färdas cirka 5 000 kilometer på endast 1 liter bensin.

Spiros heter det andra fordonet, och har varit med tidigare. Spiros tävlar i en klass där bilen ska likna dagens personbilar och drivs av vätgas. I år satsar laget på ny teknik som ska bidra positivt till miljön. Föraren ges via bilens dator förslag på den mest bränslesnåla färdvägen förbi hinder samt genom kurvor och backar. Förhoppningen är att nyheten ska vinna tävlingens prestigefyllda pris för teknisk innovation. Vätgasdriften ställer även stora krav på säkerhetssystemet, en utmaning som teamet har antagit och söker därför i år även pris för bästa säkerhetssystem i klassen.

Båda bilarna kommer att visas upp på KTH imorgon, den 18:e maj. Avtäckningen börjar klockan 15:00 på KTH vid den så kallade Millespottan, på Valhallavägen 79.

För mer information, kontakta Jonas Severin (Sleipner) 070 - 732 37 62 /n jonasse@kth.se eller Christina Nicolaou (Spiros) på 070 - 985 11 11 / nicolaou@kth.se.

Peter Larsson