Årets Nobelpristagare i kemi föreläser på KTH

Professor Dan Shecthman, 2011 Nobelpristagare i kemi.
Professor Dan Shecthman i oktober när det meddelades att han vunnit 2011 års Nobelpris i kemi. Foto: Ariel Schalit/AP
Publicerad 2011-12-08

Dan Shechtman, årets Nobelpristagare i kemi, håller en föreläsning för forskare, lärare och studenter om sin upptäckt av den mystiska kvasikristallen – som tidigare betraktades som omöjligt i materialvärlden. Evenemanget sänds live här på kth.se fredag 9 december klockan 14:30.

Det här är en berättelse om upprättelse. För snart 30 år sedan upptäckte den israeliske forskaren Dan Schectman en ny form av kristallstruktur. Under många år fick han kämpa för att upptäckten, som de flesta av materialvärldens forskare betraktade som en omöjlighet, skulle tas på allvar.

Lördag den 10 december tar Dan Shechtman – Technion, Israel Institute of Technology, Haifa, Israel – emot årets Nobelpris i kemi för sin banbrytande upptäckt som fått namnet kvasikristaller. En upptäckt som har fått kemister att i grunden ändra sin syn på fasta material. Men redan den 9 december håller han en föreläsning på KTH för forskare, lärare och studenter. Föreläsningen sänds live med start klockan 14.30.

Följ live-sändningen här!

Läs mer på KTH:s internationella webbplats.

Kevin Billinghurst