Arkitekturforskning vid KTH firar triumfer

Pengarna kommer bland annat användas till forskning om stadsbyggnad och social segregation
Publicerad 2010-12-16

Forskargruppen Spatial Analys och Design (SAD) vid KTH Arkitekturskolan har under de senaste veckorna fått inte mindre än tre forskningsanslag omfattande tillsammans 18 miljoner kronor. Det är ett tecken på att forskningen på Arkitekturskolan står sig mycket bra i konkurrensen om forskningsmedlen.

Det tre projekten leds av Lars Marcus (social-ekologiska system), Daniel Koch (byggnadsmorfologi) och Alexander Ståhle (mobilitet) och har olika inriktning men bygger på den unika metod- och teoriutveckling som forskargruppen SAD representerar inom Spatial Morphology där man ligger i framkant i den internationella kunskapsutvecklingen.

Ett av anslagen om cirka 5 miljoner är en del i ett större EU-projekt som handlar om att utveckla metoder att modellera byggnader för att kunna utvärdera olika säkerhetssystem. Forskargruppen SAD har inte med själva säkerhetsfrågan att göra, men ser möjligheter att i projektet utveckla en mer gedigen bas för byggnadsmodellering generellt. Projektet kommer ledas av Daniel Koch men inbegriper även andra forskare och doktorander på Arkitekturskolan.

Ett annat projekt lett av Alexander Ståhle, även det omfattande närmare 5 miljoner, handlar om att bedriva scenariestudier av framtida möjligheter i våra städer vid ett dramatiskt minskat bilanvändande och alternativa former av urban mobilitet.

Slutligen har forskargruppen SAD fått anslag i ett samarbetsprojekt med Kungliga Vetenskapsakademin kring utvecklingen mot en urbanmorfologi för social-ekologiska system, det vill säga grunderna för ett framtida stadsbyggande som integrerar inte bara sociala och ekonomiska system i stadsbyggandet utan även de ekologiska. Projektet omfattar 7,5 miljoner kronor och ansvarig från Arkitekturskolan är Lars Marcus.

I grupperna ingår fyra doktorander: Ann Legeby som forskar om sambandet mellan stadsbyggnad och social segregation; Eunyoung Choi med ett projekt om stadsform och gångvänlighet; Eva Minoura som forskar om stadsrum och territorialitet samt Sara Sardari Sayyar med inriktning mot stadsstruktur och diversitet.

För mer information, kontakta Lars Marcus på 08 - 790 60 20 eller lars.marcus@arch.kth.se.

Peter Larsson