Cool experimentverkstad öppnar på KTH

NYHET

Publicerad 2015-03-23

Från och med torsdag den 26 mars har uppstartsföretag med globala ambitioner inom branscher som Sakernas internet och kroppsnära teknik något att se fram emot. Då öppnar nämligen en så kallad hårdvaru-hubb på KTH:s campus vid Valhallavägen. Things heter stället, och några av förebilderna är fräna Highway1 och Lab IX i San Francisco.

Det finns tämligen gott om forum för nya företag som jobbar med mjukvara. Tyvärr är det inte fullt lika enkelt för uppstartsföretag i hårdvarubranschen.

Därför startas Things, en experimentverkstad med ypperliga möjligheter till samarbete och olika former av utbyte med så väl andra företag i samma eller ungefär samma bransch som riskkapitaliser och stora, etablerade företag.

Poängen med Things är förutom samarbetsmöjligheterna att uppstartsföretagen ska ha tillgång till samma verktyg och expertis som stora och etablerade företag har.

Lisa Ericsson, vd för KTH Innovation.

– Detta är ett jättecoolt initiativ. Things är ett så kallat co-working space för Sakernas internet, och att ha en sådan verksamhet inne på KTH:s Campus är viktigt. Vidare finns det inget annat svenskt universitet som har någonting liknande, och mig veterligen är KTH också väldigt tidigt ute ur ett internationellt perspektiv. Det ska bli spännande att se vad Things kommer att leda till, säger Lisa Ericsson, chef på KTH Innovation.

De globala ambitionerna är uttalade.

– Skandinavisk design har ett internationellt rykte för elegant funktionalitet och ren estetik. På Things sammanför vi teknik och design på ett väldigt svenskt sätt, men för en internationell marknad, och ansluter några av de mest innovativa individerna och företagen i hela världen. I fotspåren av Electrolux, Ericsson och Hasselblad, bland andra, kommer Things att hjälpa nästa generation teknik- och hårdvaruframgångar, säger Linda Krondahl, vd på Things.

Things är beläget i ett speciellt anpassat och 2 000 kvadrameter stort hus på KTH:s Campus vid Valhallavägen, och erbjuder alltså möjligheter att utveckla prototyper, och att bygga lokala och globala nätverk som kan påskynda en internationell expansion.

– Tillgången till maskiner för att utveckla och testa prototyper öppnar fantastiska möjligheter, och det nära engagemanget från våra industripartners är också unikt. Förutom kontakten med uppstartsföretag får de även en ny sorts arena att träffas på sinsemellan, säger Pär Hedberg, grundare och vd på Sting och initiativtagare till Things.

Things har plats för drygt 30 nystartade företag (kallade medlemmar) och består av delade arbetsutrymmen eller egna rum, konferenslokaler, mötesrum, en egen verkstad med laserskärare och 3D-skrivare, samt tillgång till specialutrustning och kunskap via partnerskap med KTH och SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.

Bland medlemmarna som redan sitter på Things finns Volumental. Företaget har en molnbaserad plattform som forskats fram på KTH och som kan användas för att skapa exakta 3D-modeller som i sin tur kan användas för att specialanpassa produkter och tjänster. Även Evothings, ett företag som erbjuder verktyg för effektiv utveckling av mobila appar inom Sakernas internet, finns på plats.

Initiativet till Things har tagits av inkubatorn Sting där KTH är en huvudpartner. Bland de aktörer som stödjer Things på olika sätt ingår ABB, Assa Abloy, Husqvarna, NCC och SEB, Cisco och Teliasonera.

Här hittar du Things: www.thingstockholm.com

Text: Peter Larsson