Där fick forskarkarriären raketfart

En fascination för svepelektronmikroskop ledde till studier vid KTH
En fascination för svepelektronmikroskop ledde till studier vid KTH, och därefter en karriär som forskare. Foto: Martin Stenmark
Publicerad 2011-03-22

Louise Ågren har precis fått 150 000 kronor i form av Anders Wall-stipendiet. Pengarna innebär en flygande start för den egna forskarkarriären och förhoppningsvis en bättre tillvaro för de som drabbats av den dödliga, neurologiska sjukdomen ALS.

Louise studerar på civilingenjörsprogrammet i bioteknik vid KTH i Stockholm. I juni reser hon till det berömda Johns Hopkins University School of Medicine i Baltimore, USA, för ett halvårs forskningspraktik på Institute for Cell Engineering.

Där ska hon forska och utveckla stamcellsterapier för behandling av neurologiska sjukdomar, som till exempel amyotrofisk lateralskleros (ALS), samt utveckla ny teknik för att visualisera celler.

– Anders Wall-stipendiet betyder oerhört mycket för mig. Det är ett fantastiskt kvitto på att någon tror på mig och tycker att det jag gör är bra. Stipendiet möjliggör min USA-vistelse, men framför allt är det en uppmuntran att fortsätta med forskarkarriären. Det känns fantastisk att kunna arbeta inom ett ämnesområde med så stor betydelse för så många människor och där det finns stor potential att i framtiden göra en insats i kampen mot svåra sjukdomar, säger Louise Ågren.

Stipendiet för unga forskare tilldelas årligen en ung begåvning som visat prov på entreprenörsanda och kreativitet samt är verksam inom området naturvetenskaplig forskning.

– Utöver stipendiepengarna, och att det är en stor ära att få ta emot ett så fint stipendium, innebär det också att jag får tillgång till ett fantastiskt nätverk om över 300 stipendiater från de senaste 30 åren. Något som inte kan mätas i pengar, säger Louise Ågren.

Forskning och vetenskap har fascinerat Louise sedan barnsben. Inspirerande besök på Tom Tits och Tekniska museet tillsammans med pappa väckte nyfikenheten på hur saker fungerar och hänger ihop. Senare blev det naturvetenskapligt program med forskningsinriktning på gymnasiet och sommarforskningsskola i Karlskoga. Men humaniora lockade också. Louise studerade idé- och lärdomshistoria i Lund innan hon övergick till KTH och biotekniken.

– Förutom Tom Tits och Tekniska museet fick jag även besöka pappa på hans arbete när jag var liten. Jag minns bland annat ett stort svepelektronmikroskop som gjorde mig väldigt faschinerad, säger Louise Ågren.

2009 fick hon, genom sitt engagemang i CHUST-kommittén på KTH, chansen att tillbringa nio forskningsveckor på Brown University och det var då drömmen om en forskningskarriär väcktes på allvar. Men hon har alltid varit nyfiken på hur världen fungerar.

– Att utforska världen för att bättre förstå den, och sedan använda denna kunskap till att skapa och utveckla metoder och teknik som kan förbättra världen och människors liv – i såväl stort som smått – det är det som är forskning för mig, slår Louise Ågren fast.

För mer information, kontakta Louise Ågren på 073 - 981 49 68 eller louisea@kth.se.

Peter Larsson